Combustion Performance of a Full-scale Liquid Rocket Thrust Chamber Using Kerosene as Coolant

실물형 액체로켓엔진 연소기 케로신냉각 연소시험 성능결과

  • 한영민 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 김종규 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 문일윤 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 서성현 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 최환석 (한국항공우주연구원 연소기그룹) ;
  • 이수용 (한국항공우주연구원 우주발사체 추진기관실)
  • Published : 2006.11.09

Abstract

The combustion performance tests of a 30 tonf-class full-scale combustion chamber performed with kerosene as a coolant were described. The combustion chamber has chamber pressure of 53bara and propellant flow mass rate of 90kg/s. Since it was first firing test for 30tonf-class combustion chamber using kerosene cooling, kerosene coolant mass flow rate of 32kg/s which correspond to 120% of design mass flow rate were performed. Then, the firing test with kerosene mass flow rate of 25kg/s were successfully performed. The test results are described and the results showed that the kerosene cooling performance of this combustion chamber is sufficient and the firing test with regenerative cooling is feasible.

본 논문에서는 추력 30톤급 액체로켓엔진의 실물형 연소기 물냉각 연소시험 성능결과에 대해 기술하였다. 연소기 연소압력은 53bara 그리고 추진제 유량은 90kg/s이다. 케로신을 이용한 첫 번째 시험인 관계로 설계유량보다 약 120%정도인 32kg/s을 공급하면서 시험을 수행하였다. 이후 설계 케로신 유량 25kg/s을 공급하면서 성공적으로 시험을 수행하였다. 각각의 연소시험 결과에 대해 기술하였으며, 채널 연소실에서 케로신 냉각 성능이 충분해 재생 냉각 연소시험이 가능하다는 것을 알 수 있었다.

Keywords