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Shear Strength of the Vertical Joints in Precast Concrete Large Panel Structures

대형 콘크리트 판넬구조의 수직접합부 전단강도에 관한 연구

  • Published : 1994.02.01

Abstract

The strength of vertical joints of precast concrete large panel structures depends on the many factors, such as the bond strength of grout concrete (or mortar), the interlocking of the shear keys, the dowel action of horizontal bars. Many experimental studies have been conducted to in vestigate the shear strength of the vertical joints. In domestic, a few design formulas to predict shear strength of the vertical joint were proposed by some investigators, but formulas were based on limited experimental results. The objective of this paper is to propose a suitable formula for the shear strength of vertical joints with 94 vertical joints experimental data using the modified Mohr-Coulomb's 4ield theory and regression analysis. From the comparison of the proposed formula with others, it is shown that the proposed formula can be used economically for the design of vertical joints.

대형 콘크리트 패널구조 시스템의 수직접합부 저항요소는 접합부 충전 그라우트의 부착과 전단키에 의한 맞물림작용, 철근을 장부작용으로서, 이들 요인의 상관관계에 의해 그 내력이 결정된다. 따라서 수직접합부에 관한 연구는 대부분이 이들 요인에 관한 연구로 국한된다고 할 수 있다. 수직접합부의 전단강도에 관한 연구는 국외의 많은 연구자들에 의해 실시되었으며 그 결과 여러 실험식이 제시되어 있는 상황이다. 국내에서도 수직접합부에 관한 일련의 실험연구가 진행되어 설계식이 제시되었으나, 이들 설계식은 국부적인 실험결과만을 대상으로 제시되었기 때문에 보다 많은 실험결과를 근거로한 설계식이 요망된다. 본 연구에서는 국내에서 실험된 총 94개의 수직접합부 실험결과를 분석하고 수정된 Mohr-Coulomb의 항복선이론을 적용하여 적합한 설계식을 제시하고자 하였다. 제안된 설계식은 전단키의 효과와 횡보강근의 효과를 고려한 식으로서 모르터 또는 콘크리트를 그라우트로 사용하며 횡보강근으로 루프철근을 사용한 수직접합부에 적용된다. 실험결과의 희구분석과 항복선 이론을 이용한 수식의 전개로부터 제안된 설계식의 정확성과 경제성을 평가 한 결과, 본 제안식이 실험결과를 안전측으로 평가할 뿐만아니라 기존식에 비하여 경제적인 설계가 가증한 것으로 나타났다.

Keywords