A Study on the Implementation of Vocational Home Economics Program at Senior High School

고등학교 가정계 직업 교육 프로그램 운영에 관한 연구

  • 장명희 (춘천시 발산중학교) ;
  • 윤인경 (한국교원대학교 가정교육과)
  • Published : 1995.06.01

Abstract

This study aims at seeking how to activate and operate vocational home economics curriculum efficiently. We collected data from school district offices in the nation and questionaries to 37 high school teachers in charge of vocational home economics, 30 teachers in charge of vocational course, 305 students of vocational school, and 135 students on vocational course for the recognition of and request for vocational home economics curriculum. Collected data were analysed by frequency, percentage, and X(sup)2, and SPSS/PC(sup)+ program are used for the statistical analysis. Followings are the outcomes of this study. 1. The number of classes in which vocational home economics is operated has been on the rise since 1986. As for curriculum of vocational high school, 79 classes for clothing, tourism, and childhood education are being operated in 8 schools. 2. Teachers acknowledge vocational training should keep complete and sustaining education and that it should aim ar conduction education which enables students to acquire technical knowledge and to seek a gob. Both teachers and students admit vocational home economics should be carried out so that vocational training can be combined with general education. 3. Teachers put more emphasis on its major field than that general field. As for laboratory classes, teachers complained about the financial lack, while students need for field practice for the purpose of opening the way for combing theory with practice and proposing for scientific study of industrial sites. As for the contents, students considered the technical course size appropriate and they though it is desirable that the ratio of practical class should be increased by more than 60% of that of the current class ratio.

Keywords

References

  1. 한국교육개발원 수락 연구 CR90-8 실업계 고등학교 교과서 개발의 개선 연구 곽상만(외10인)
  2. 제6차 고등학교교육과정(Ⅰ,Ⅱ) 교육부
  3. 한국교육개발원 연구 보고 RR 90-11 실업 가정 교과체제 및 직업과정 개선 연구 김영주
  4. 한국기술교육대학 심포지엄 자료 21세기 한국 산업사회와 신기능 인력 양성 정책 방향 - 21세기 기술 및 경제사회의 전망과 인력개발 과제- 김수곤
  5. 한국교육정책 연구 김종철
  6. 한국교육연감 대한교육연합회;새한신문사
  7. 대한가정학회지 v.20 no.3 가정학 전공자의 취업과 전망 문수재(외4인)
  8. 대한가정학회지 v.22 no.3 한국 가정학의 미래발전을 위한 검토 문수재;이기열
  9. 가정과 교육 연구 no.창간호 가사 실업계 가정과 학생들의 진로지도 신혜순
  10. 한국의 여성 노동 시장 이수봉
  11. 한국교육개발원 용역연구보고서 가사 실업계 고등학교 교육과정 개선을 위한 기초 연구 윤복자(외6인)
  12. 한국가정과 교육학회 제1차 학술대회 자료 가정과 교육의 발전적 탐색 윤인경
  13. 한국가정과 교육학회 제4차 학술대회 자료 가정과와 직업교육 윤인경
  14. 한국교원대학교 가사 실업계별 고등학교 교육과정 연구 제6차 가사 실업계 고등학교 교육과정 개정 연구 윤인경(외12인)
  15. 가족구조의 변화와 노인부양문제 이기옥
  16. 한국가정과 교육학회 제4차 학술대회 자료 미래사회의 변화와 가정계 직업 교육의 방향 이무근;이종이
  17. 교육월보 v.통권 no.122호 국.중학교의 직업교육과 생활기술 기능지도 이민수
  18. 한국교육개발원 연구보고 RR92-38 고등학교 직업 기술교육 효율화 방안연구 임천순;정태화;이광호
  19. 여성인구 v.통권 no.32 여성의 경제활동 참가와 취업구조 정진화
  20. 가정학 연구 방법론 조복희
  21. 한국의 사회지표 통계청
  22. 한국교육연감 한국교육신문사
  23. 대한가정학회지 v.27 no.2 가정학교육과 취업방안연구 한상순
  24. The Case of Taiwan ER1C#316-652 voational Education at the Crossroads Chen,Gerald C.;Shin,Mingfa