Teachers’Recognition in Food/Nutrition, Textile/Clothing Units in Home Economics Text Book of Middle School

중학교 가정교과서 의생활 및 주생활 단원에 대한 교사의 인식 및 활용

  • 장현숙 (경북대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 조필교 (경북대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 1995.12.01

Abstract

The purpose of this study is to investigate teachers’ recognition in Food/Nutrition, Textile/Clothing part in Home Economics Text Book of Middle School and to provide the basic data for the improvement of its curriculum. 147 Home Economics teachers in Taegu city and Kyungsangbukdo area responded to the questionnaire. The results are summarized as follows: 1. Most of Home Economics teachers have graduated Dept. of Home Economics Education and have ever taken teacher training. And even those who ever taken teacher training are not satisfied with training curriculum contents. Therefore, the result of this study shows that teacher training curriculum contents should be improved so as to be helpful for the actual teaching and learning. 2. In terms of the suitability of contents of food & nutrition and contents of textiles & clothing to the student’s learning development levels, the degree of suitability is in the order of nutrition & health, nutrition in adolescence, food selection, kinds and functions of nutrients in food & nutrition curriculum, and in the order of suitable clothing, mixture rate of fabrics, purchase of clothing, clothing in adolescence, clothing selection. The contents of making processed foods and usage of sewing machine of the existing text book have turned out not to be appropriate. 3. Most teachers suggest that dietary guideline for health, misconception about food & nutrition selection of ready-made suit suitable clothing for situation & character as well as the contents of the existing text book should be included in the new text book.

Keywords

References

  1. 한국가정과교육학회지 v.3 no.1 중등학교 가정과 교사재교육을 위한 교육과정 조사연구 김갑영;김경애;이전숙
  2. 서울대학교 대학원 교육학과 협동과정, 가정교육 전공, 석사학위논문 가정교과에 대한 학습자의 인식과 학습성과에 관한 고찰-중학교 의생활 단원을 중심으로 김광옥
  3. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 의생활 교육과정의 현황에 대한 분석 정해숙
  4. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 일선 교사를 통해서 본 가정과 교육의 현황 및 그 문제점 조사 연구 최운
  5. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 가정과 교육에 대한 여고생의 인식 및 학습내용의 활용도에 관한 조사 연구 고현숙
  6. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 의생활 교육과정 현황에 대한 조사 분석-중학교 2학년 가정교과서를 중심으로 신선주
  7. 한국가정과 교육학회지 v.1 no.1 효과적인 중등학교 가정과 교육을 위한 교재 연구의 필요성-피복 영역의 지도를 중심으로 손원교
  8. 한국가정과교육학회지 v.2 no.1 가정과 교육 내용에 대한 한국과 일본 여 중고생의 학습관심도에 관한 연구-의생활 내용 중 의복구성분야를 중심으로 강명희;정명숙
  9. 한국 가정과 교육 학회지 v.5 no.1 중학교 가정교과서의 주생활 단원에 대한 교사의 인식과 교육방법에 관한 연구 이은순;조재은