Analysis and Evaluation of CPC / COLSS Related Test Result During YGN 3 Initial Startup

영광 3호기 초기 시운전 동안 CPC / COLSS 관련시험 결과 분석 및 평가

  • Chi, S.G. (Korea Atomic Energy Research Institute) ;
  • Yu, S.S. (Korea Atomic Energy Research Institute) ;
  • In, W.K. (Korea Atomic Energy Research Institute) ;
  • Auh, G.S. (Korea Atomic Energy Research Institute) ;
  • Doo, J.Y. (Korea Electric Power Corporation) ;
  • Kim, D.K. (Korea Electric Power Corporation)
  • 지성구 (한국원자력연구소) ;
  • 유성식 (한국원자력연구소) ;
  • 인왕기 (한국원자력연구소) ;
  • 어근선 (한국원자력연구소) ;
  • 두진용 (한국전력공사) ;
  • 김대겸 (한국전력공사)
  • Published : 1995.12.01

Abstract

YGN 3 is the first nuclear power plant to use the Core Protection Calculator (CPC) as the core protection system and the Core Operating Limit Supervisory System (COLSS) as the core monitor-ing system in Korea. The CPC is designed to provide on-line calculations of Departure from Nucleate Boiling Ratio (DNBR) and Local Power Density (LPD) and to initiate reactor trip if the core conditions exceed the DNBR or LPD design limit. The COLSS is designed to assist the operator in implementing the Limiting Conditions for Operation (LCOs) in Technical Specifications for DNBR/Linear Heat Rate (LHR) margin, azimuthal tilt, and axial shape index and to provide alarm when the LCOs are reached. During YGN 3 initial startup testing, extensive CPC/COLSS related tests ore peformed to ver-ify the CPC/COLSS performance and to obtain optimum CPC/COLSS calibration constants at var, -ious core conditions. Most of test results met their specific acceptance criteria. In the case of missing the acceptance criteria, the test results ore analyzed, evaluated, and justified. Through the analysis and evaluation of each of the CPC/COLSS related test results, it can be concluded that the CPC/COLSS are successfully Implemented as designed at YGN 3.

영광 3호기는 국내에서 노심보호계통으로_ 노심보호연산기 (CPC)를, 노심감시계통으로 노심운전제한 감시계통 (COLSS)을 사용하는 최초의 원자력발전소이다. CPC는 핵비등 이탈율 및 국부 설출력밀도를 실시간으로 계산하여 노심 조건이 설계 제한치를 초과하면 원자로를 정지시키도록 설계되었다. COLSS는 운전원에게 핵비등 이탈율/선형열출력 여유도, 사분출력 경사비, 및 축방향 출력편차에 대한 기술지침서의 운전제한치을 적용하는데 도움을 제공하고 운전제한치를 초과하는 경우, 경보를 제공하도록 설계되었다. 영광3호기 초기 시운전시험 동안, 다양한 노심 조건에서 CPC/COLSS의 성능을 검증하고 최적의 교정 상수를 얻기 위하여 광범위한 CPC /COLSS 관련시험이 수행되었다. 대부분의 시험결과는 시험허용 범위를 만족하였고, 시험허용 범위를 불만족한 경우에는 시험결과를 분석, 평가하여 문제점을 해결하였다. 각 시험결과를 분석, 평가한 결과 영광 3호기에서 CPC/COLSS가 설계된 데로 성공적으로 설치, 운전되는 것을 확인할 수 있었다.

Keywords