Effect of CAI on Home Economics Class of Middle School25

CAI 수업 형태가 중학교 가정 교과의 학습에 미치는 효과

  • 임현아 (경북대학교 교육대학원) ;
  • 조필교 (경북대학교 사범대학 가정교육과)
  • Published : 1996.06.01

Abstract

The purpose of this study were to examine the difference of the effect of CAI and students’attitude to Home Economics Class through CAI. 120 girl students of the first year were chosen at B middle school in Daegu. Among them each 30 students were classified into 4 groups; High Intelligence group/Individual learning pattern, High Intelligence group/Small group learning pattern, Low Intelligence group/Individual learning pattern, Low Intelligence group/Small group learning pattern. The task of learning was “management of washing”Unit of the second grade. The data were processed with Cronbach’s ${\alpha}$, t-test, ANOVA by SPSS/PC(sup)+. The research findings are as follows: 1. In the verification of CAI Learning effect according to student group pattern, there is no difference between Individual learning pattern and Small group learning pattern in Achivement and Retention of learning. 2. In the verification of CAI Learning effect according to student intelligence level, there is no difference between High Intelligence group and Low Intelligence group in Achivement and Retention of learning. 3. The result of students’attitude to Home Economics Class verificated is an follows. (1) Individual learning pattern is more attensive than Small group learning pattern, but there is no difference in Intelligence level. (2) Low Intelligence group is more positive than High Intelligence group, and Small group learning pattern is more positive than Individual learning pattern in a view of Home Economics Class after using CAI.

Keywords

References

  1. 동아대학교 석사학위논문 학업 성적, 지능 및 성취 동기 수준에 따른 CAI 학습 효과 분석 김동근
  2. 연세대학교 석사학위논문 學業 成孰에 影響을 미치는 제 要因에 관한 硏究 김정기
  3. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문 학교 컴퓨터의 효율적 活用 方案 硏究: CAI를 중심으로 김학동
  4. CAI 開發과 活用 나일주;정인성
  5. 컴퓨터 보조 교육 공학 박성익
  6. 컴퓨터보조수업의 설계 백영균
  7. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 學習 集團 構成 形態에 따른 CAI 效果 심외수
  8. 조선대학교 산업대학원 석사학위논문 CAI 코스웨어의 특성에 따른 독립학습과 협동학습의 학업 성취도 안수현
  9. 건국대학교 박사학위논문 協同學習이 自我 尊重感에 미치는 效果에 관한 硏究 양낙진
  10. 중앙대학교 석사학윈논문 知能, 家庭 環境, 自我 槪念과 學業 成就와의 關係 윤성남
  11. 중앙대학교 석사학위논문 컴퓨터보조수업(CAI)의 학습 효과에 관한 연구: 중학교 가정과 디자인의 선택 단원을 중심으로 윤지현
  12. 영남대학교 교육대학원 석사 학위논문 CAI 프로그램을 이용한 學習 效果 分析에 관한 硏究 이시화
  13. 동아대학교 석사학위논문 협동학습 집단 구성에 따른 컴퓨터보조수업의 효과 이지연
  14. 敎育과 컴퓨터 전성연;백영균
  15. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문 정동철 컴퓨터보조학습에서 협동학습 방법이 학업 성취 및 파지에 미치는 효과
  16. 學業 成就의 要因 교육과학신서 16 정범모;이성진
  17. 효성여자대학교, 석사학위논문 컴퓨터桶助授業(CAI)에서 학습자 처치유형에 따른 學習 效果 최경희
  18. 교원대학교 석사학위논문 CAI 個別學習과 CAI 協同學習이 學業 成就 및 學習 態度에 미치는 影響 比較 최영균
  19. 코스웨어 설계에 관한 기초 연구 소집단 활동(협동학습)을 위한 컴퓨터 코스웨어의 설계와 활용 허운나;박성익(편)
  20. Journal of Educational Psychology v.76 Task oriented versus competitive structure : Motivational and performance consequence Convington,M.V.;Omelich,C.L.
  21. The design, development, and evaluation of instructional software Hannafin,M.J.;Peck,K.L
  22. Learning and Instruction v.2 Conceptual Knowledge in Physis : The Role of Group Instruction in Computer-Supported Teaching Howe,C.;Tolmie,A.;Anderson,A.;Mackenzie,M.
  23. Journal of Educational Psychology v.77 no.6 Effect of cooperative, competitive, and Individualistic goal structure on computer-assisted instruction Johnson,R.T.;Johnson,D.W.;Stanne,M.B.
  24. AEDS Journal v.19 no.2-3 Effectiveness of computer-based education in colleges Kulik,C.C.;Kulik,J.A.
  25. Educational, Technology v.15 no.5 Adaptive instructional models for concept acquisition Tennyson,R.D.