Analysis of the Contents and Characteristics in DDC Ed. 21

DDC 21판의 개정내용과 그 특성분석

  • 남태우 (중앙대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1996.12.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze the edition of 21 of the Dewey Decimal Classificatin. Edition 21 includes major revisions of three schedules : 350-354 Public administration, 370 Education, and 560-590 Life sciences. The aim of Edition 21 was user convenience, Regularization, Faceting, Terminology, International needs and Cooperative development and Changes in the database. The Dewey Decimal Classification is preparing for the future in a number of ways. Editorial work is supported by a UNIX-based system and access to online bibliographic databases. Two edition of Electronic Dewey have been published and a Windows version have been published.

DDC 120년 역사 중 가장 혁신적으로 탄생한 것은 1996년 7월에 발행된 제 21판이다. 21판은 미래 판을 위한 준비뿐만 아니라 현재판에도 지식구조에 적합하도록 고려하였다. 21판에서는 350-354 행정학, 370 교육학 그리고 560-590 생명과학 분야가 집중적 또는 포괄적으로 개정되었다. 특히 21판의 주요 특징은 인용자의 편의성에 주안을 두었으며, 많은 부분의 조정, 기호법에서의 다양한 패싯의 적용, 전문용어의 쇄신, 국제적 요구의 수용 및 협력개발의 강화 그리고 데이터베이스에서의 변화 등이 두드러진 특징이며 전자배포도 주요 변화중 하나이다. 특히 21판은 인쇄본과 CD-ROM 윈도우판의 두 개의 포맷을 가지고 탄생하여 온라인환경에 대처하도록 구현하였다.

Keywords