A Study on the Corporate Pavilion Planning and Design as Means of Image Communication

기업 이미지 커뮤니케이션과 기업관 계획에 관한 연구

  • 김양희 (원광대학교 산업디자인 학과)
  • Published : 1997.08.01

Abstract

The study as explained above has been progressed as follows: Through the theoretical required for projecting the corporate's exhibition at exposition, the justifiability of this study was recognized. To approach the pavilion of exhibition the importance of marketing communication at the corporate and its forming process were suggested, and the public information of the corporate as a medium of its marketing communication was under-stood. - With regard to the exhibiting event as its method, general constituents and contents of it were closely looked into, and on the exposition, as a kind of corporate's event and a place for the reciprocally exchangeable communication between the corporate and the public, a general study was done. - The importance of identification of the corporate's image for the corporate to participate in an exposition and its analytic method were refined in the stages of 'basic image' and 'serve image', and the general process in which the corporate is processing the image of its own pusiness since its participation in exposition was suggested in terms a model, dividing it into the stages of inspection & analysis and design.

본 연구는 기업이미지 향상 및 제고를 목적으로, 대규모 국제 이벤트인 박람회에 참가하기 위하여 계획되어지는 기업 마케팅 커뮤니케이션 수단으로서의 전시/홍보 관 계획과 디자인에 관한 연구이다. 이상고 같은 본 연구는 다음과 같은 과정으로 진행되었다.·박람회의 기업관 계획을 위하여 요구되어지는 이론적 접근을 통해, 본 연구의 타당성을 인식하였다.·전시/홍보 관에 접근하기 위해 기업에 있어서 이미지 커뮤니케이션의 중요성과 그 형성과정을 제시하고 이미지 커뮤니케이션 매체로서 기업홍보에 대해 이해하였다.·박람회에 참가하기 위한 기업의 이미지 동일화의 중요성과 그 분석방법을 기초 이미지와 서브 이미지의 단계별로 정리하였으며 기업이 박람회에 참여하기 시작해서 기업관의 계획을 진행해 가는 일반적인 과정을 조사, 분석 단계와 디자인 단계로 분류하여 모델로 제시하였다.·기업을 대상으로 하여 그 계획과 디자인 과정을 조사, 분석 단계아 디자인 단계로 분류하여 진행하는데 조사, 분석 단계에서는 환경 적 요소, 대상물 요소, 시간적 요소, 관람객 요소를 중심으로 분석하며, 디자인 단계에서는 대상물 요소에서 진행되어온 기업 이미지 분석을 기초로 디자인 기준을 설정하여 그에 따른 건축 적 형태와 실내 환경 디자인을 발전시켰다.

Keywords