A Study on the Use of Supplementary Teaching Materials and Implements in the High School Home Economics Education

고등학교 가정과 교육에서 보조학습 교재.교구의 활용실태 연구

  • Published : 1997.06.01

Abstract

This study was conducted to obtain basic materials to improve the teaching method of Home Economics by theoretically looking into the supplementary teaching materials or implements usable in teaching Costume History area. And based on these data, the types and the applications of the supplementary teaching materials or implements highschool owned were examined. The subjects of this study were 111 Home Economics and Housework curriculum highschool teachers who give a lecture in the country by using self-administered questionnaires. SAS program was used to calculate frequency, percentage, average, standard deviation, and $\chi$(sup)2-test analysis. The results of the study were as follows; 1. Most of the highschool teachers used the school expenses for experiments in preparing the supplementary teaching materials or implements. 2. Of the supplementary teaching materials and implements concerning Costume History, visual implements such as slides and pictures were the mostly owned. CD and audio implements as cassette-tapes were not used. 3. Most of the teachers recognized the importance of the audio-visual teaching materials and implements concerning Costume History. 4. Among the audio-visual materials and implements concerning Costume History by which can be made by school teachers of Home Economics and Housework curriculum, the mostly used one was ‘cutting pictorials from magazines and newspapers’, and the next were ‘orbital materials’, and ‘copy the pictorials’, and the least was ‘recording from the radio’. 5. Most of the annual expenses assigned to the department of Home Economics was used in cooking practice, and the least of the expenses was assigned in buying audio-visual teaching materials and implements. 6. Time assigned to the area of Home Economics was for the most part one or two hours per week, and among this, time assigned to the history of western costume and the history ok korean costume was for the most part five to eight hours. 7. The areas that the highschool teachers felt difficulties mostly during clothing and textiles curriculum were ‘textiles’and the next were ‘knitting’, ‘western costume history’, and ‘korean clothing construction’. 8. The difficulties the highschool teachers faced while teaching Costume History were mostly that ‘the pictorials in the text is not fully explainable’, the next were ‘most of the supplementary teaching materials or implements are not owned’, ‘have to explain very much in a short time’, and ‘the lectural explanation is insufficient’. 9. The solution for the difficulties that the highschool teachers faced while teaching Costume History was mostly ‘the information, on which audio-visual materials and implements are distributed in the market, should be easy to obtain’, the next opinions were ‘the school should provide enough experiment and practice expenses to buy audio-visual materials and implements’, and ‘education facilities of the Home Economics Department should be the main aspects in improving the teaching methods and should give special lectures about it’.

Keywords

References

  1. Journal of Home Economics v.60 no.2 The Basic Concept to Home Economics Creekmore,A.H.
  2. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 창의력 개발을 위한 가정과 교수 · 학습방법 윤인경
  3. 대한가정학회지 v.19 no.4 복식사 연구방법에 대한 소고(Ⅰ) 신상옥
  4. 이춘계교수 정년퇴임 기념논문집 창의성 개발을 위한 복식사 교수방법에 관한 연구 : 박물관 활용을 중심으로 신상옥
  5. 한국가정과교육학회 하계학술대회 멀티미디어를 활용한 교수 · 학습 개선 김희수
  6. 가정과 교수법 이연숙
  7. 가정과 교수법 이인희;이옥임
  8. 중학교 새 교육과정 개요 문교부
  9. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정과 교과내용의 필요도에 관한 조사 연구 : 서울지역을 중심으로 김순교
  10. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 제 6차 고등학교 가정 및 가사과목 교육내용에 대한 여고생의 인식 및 학습요구도 분석 최옥경
  11. 교수공학 심진구
  12. 유아 교육학 개론 이영석;최민수;권대도
  13. 인하대학교 대학원 석사학위논문 Situational - Picture 학습자료를 활용한 교수-학습 활동이 productive ability 신장에 미치는 영향 임창만
  14. 전게서 이영석;최민수;권대도
  15. 학교 교구 · 설비 기준 개정을 위한 기초연구 교육부
  16. 교육전남 v.85 가정과 교수 · 학습방법 김희영
  17. 교육전남 v.54 가정과교육의 성격과 지도방향 박정순
  18. 21세기를 전망하는 가정과 교육의 이론과 실제 주월영
  19. Teaching Home Economics Hall,O.A.;B.Paolucci
  20. 교육제주 v.89 가정과 교사의 역할과 과제에 대한 소고 오인순
  21. 경북대학교 대학원 박사학위논문 인지양식과 과제제시 유형의 교수 효과 이희도
  22. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 발견식 수업 모형의 적용 연구-중학교 과학과목을 중심으로- 신춘희
  23. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문 프로그램 학습과 설명식 학습에 의한 학업성취도 비교 연구 권숙의
  24. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 중고등학교 피복재료 학습효과를 높이기 위한 실험기구 개발에 관한 연구 장경연
  25. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문 기술 교과 수업에서 탐구중심 학습지도 방법이 학습자의 학업성취에 미치는 영향 김정식
  26. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문 구안법을 응용한 고등학교 가정과 교수방법 개선에 관한 연구 이춘화
  27. 한국가정과교육학회 하계학술대회 비디오와 협동학습을 도입한 주생활의 교수 · 학습 이수희
  28. 한국가정과교육학회 하계학술대회 CAI와 토론학습을 활용한 성교육의 교수 · 학습 김미정
  29. 교육제주 v.89 가정과 교사의 역할과 과제에 대한 소고 오인순
  30. 가정과 교육 현기순
  31. Clothing & Textile Research Journal v.5 no.4 History of Costume: Theory and Instruction Jasper,C.R.;M.E.Roach-Higgins
  32. New Perspectives on the History of Western Dress Roach,M.E.;K.E.Musa
  33. 세종대학교 대학원 박사학위논문 Are Nouveau와 Art Deco 예술양식을 통해 복식의 조형예술성에 관한 연구 정홍숙
  34. 이춘계교수 정년퇴임 기념논문집 창의성 개발을 위한 복식사 교수방법에 관한 연구 : 박물관 활용을 중심으로 신상옥
  35. 이춘계교수 정년퇴임 기념논문집 창의성 개발을 위한 복식사 교수방법에 관한 연구 : 박물관 활용을 중심으로 신상옥
  36. 한국가정과교육학회지 v.4 no.1 '남자 한복바지 만들기'에 VTR을 활용한 가정과 교수 · 학습의 효과 이정희;윤인경
  37. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 길 · 소매원형제도에 관한 CAI 프로그램을 활용한 가정과 수업의 효과 분석 김해정;이혜자
  38. Clothing & Textiles Research Journal v.13 no.2 Hypermedia : Instructional Innovation in Historic Costume Frey,D.K.;J. Farrell-Beck
  39. 한국가정과교육학회지 v.4 no.1 고등학교 가정 · 가사 과목의 서양의복구성 교육 실태 강혜정;김용숙
  40. 강원대 인문학 연구 v.26 중등학교 가정과 교육과 교재연구 손원교
  41. 조선대 교육연구 v.85 가정과 교과 영역별 인식 및 교수학습시 애로사항에 관한 연구 양남희
  42. 이대논문집 가정과 교육의 개선을 위한 기초연구 박일화
  43. 중앙대 사대학보 v.21 일선교사를 통하여 본 가정과 교육 신상옥
  44. 강원대 인문학 연구 v.26 중등학교 가정과 교육과 교재연구 손원교
  45. 강원대 인문학 연구 v.26 중등학교 가정과 교육과 교재연구 손원교
  46. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 중등학교 가정과 실험실습 교구 · 설비 기준의 적정성에 관한 연구 강혜숙;윤인경
  47. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 제 6차 고등학교 가정 및 가사과목 교육내용에 대한 여고생의 인식 및 학습요구도 분석 최옥경
  48. 전북대학교 대학원 석사학위논문 전라북도 가정과 식생활 교육의 현황과 문제점 최성희
  49. 중앙대 사대학보 v.21 일선교사를 통하여 본 가정과 교육 신상옥