A Study on Middle school boys’ and girls’ Perception of the Curriculum of Home Economics and the Learning Achievement of Home Economics Education in Inchon

인천시내 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습효과에 대한 연구

  • 오현주 (인하대학교 교육대학원) ;
  • 홍성야 (인하대학교 가정대학 식품영양학과)
  • Published : 1997.06.01

Abstract

The aim of this study is to research and analyse how junior-high students, both male and female in Inchon area, are recognizing the contents of the curriculum in the subject of home economics and how effectively they are learning and applying it in their actual life. 772 students, both male and female, who started to learn the subject of home economics from the 7th grade as compulsory are the respondents, and the survey is done by using questionnaire. The result shows that after taking the course of home economics, both male and female students have got more positive view on the necessity of learning the subject. But still, on the whole, female students are more intersted and more active than males the subject in learning. As for food and nutrition part, large percentage of the respondents, both male and female, answer that it is very helpful. They tend to be on more balanced diet and when they purchase food or when they eat at restaurant they refer what they learn about nutrition at school more often than not. A number of the students are re-practicing cooking at home after they learn it at school. Also the fact in the survey shows that more and more mothers are getting active in asking their children to re-practice cooking. One of the difficulties for male students to take the course is stereo-typed thinking on the separate role of man and woman in the family. But many of them started cooking some food, even though it is very simple, and the survey shows that their interest in nutrition and health increased after they were initiated into this course.

Keywords

References

  1. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문; 한국 가정과 교육학회지 v.1 no.1 여고생의 가정교과에 대한 인식 및 학습내용의 활용도에 관한 조사연구 고현숙
  2. 성신여대 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정교과 내용에 대한 학습자의 요구와 흥미 및 실행에 관한 연구 구정희
  3. 숙명여자 대학교 교육대학원 석사학위논문 가정과 학습내용의 인식에 관한 연구 김근자
  4. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 남자고등학교의 가정관리 행동에 대한 태도와 의식 김명란
  5. 숙명여자 대학교 교육대학원 석사 학위논문 여고생의 가사능력에 관한 연구 김복남
  6. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 중등학교 가정과 교육의 남녀공통 이수를 위한 모색 김영
  7. 한국 개화기 기독교 학교의 교육과정에 관한 연구 김혜정
  8. 강릉대학 논문집 v.제6집 가정과 교육의 현상과 문제점에 대한 고찰 남명희
  9. 남녀중학생의 식행동과 TV식품광고에 대한 태도 연구 박선희
  10. 한국 여성 교육사 손인수
  11. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 가정학습을 통한 남중생의 가정생활에 대한 인식 및 태도에 관한 조사 연구 신현자
  12. 전북대학교 교육대학원 석사학위논문; 한국가정과 교육학회지 v.4 no.1 중학교 남학생에 대한 가정과 교육이 가정생활에 미치는 영향 온성숙
  13. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 서울시내 여자중학생들의 성장발육과 영양섭취실태 및 환경요인과의 관계 이미애
  14. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 가정학 교육의 교과내용 및 남녀공통 이수의 인식에 관한 연구 이승희
  15. 효성여자대학교 대학원 석사학위논문 주부의 식생활 관리에 관한 연구 이연숙
  16. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 가정교과에 대한 학생의 인식과 가정과 교육의 목표 달성도에 관한 연구 이연희
  17. 군산대학 논문집 v.제3집 어머니의 직업 유무에 따른 부모 역할에 대한 아동의 지각 연구 이영숙
  18. 영남대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 가정교과 식생활 단원에 관한 연구 이영숙
  19. 중앙대학교 대학원 석사학위논문; 한국 가정과 교육학회지 v.4 no.1 중학교 가정과 교육에 대한 인식 및 교과 영역별 필요도에 관한 조사 연구 이은정
  20. 가정학 원론 이인희(外)
  21. 동국대학교 논문집 v.제15집 가정과 교육의 새로운 방향과 그 과제 이정덕
  22. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 구매 의사 결정 단계로 본 가족원의 역할 참여도 이정민
  23. 한국식품과학회지 v.11 no.4 Food Texture 연구에 관한 최근동향 이철호
  24. 가정학 원론 이태현
  25. 여대생의 식습관에 관한 연구 장순영
  26. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문 국민학교 식생활 실습단원의 교육실태에 관한 연구 전영숙
  27. 동아대학교 대학원 석사학위논문 가정학의 방향에 대한 고찰 정숙희
  28. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문 서울시내 초 중고생들의 영양지식과 식생활 실태에 관한 조사연구 한백란
  29. 이화여자 대학교 교육대학원 석사학위논문 가정과 교과의 공통이수에 대한 연구 한영숙
  30. 가정과 교육 현기순(外)
  31. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 가정과 식생활 단원 학습내용에 대한 여중생의 학습목표 성취도와 흥미도 및 실천 정도 황은선