교육공학의 패러다임 분석에 기초한 가정과 교육의 컴퓨터 보조수업에 관한 연구

A Study For the Computer Assisted Instruction in Home Economcis Education Based On Analysis Of The Paradigms In Educational Technology

  • 발행 : 1997.06.01

초록

The purpose of this study are (1) to analysis the Paradigm’s changes in Educational Technology, (2) to examine its practice in Home Economics Education (H.E.E.), especially the researches about CAI in H.E.E. and (3) to propose the ideal practice of Educational Technology in H.E.E. As results, the paradigms of Educational Technology have been changed from media-centered to human-centered, and from objectivism(behaviorism and cognitivism) to constructivism. Related on Educational Technology, there have been six conceptual distortions or confusions in H.E.E. The Analyzed seven previous works on CAI in H.E.E. show the traditions of the Objectivism. And suggestions for ideal practice of Educational Technology in H.E.E. are presented.

키워드

참고문헌

  1. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문 CAI에 따른 효율적인 수업설계 방안에 과한 연구 강명옥
  2. 한국 교원대학교 석사학위논문 문제중심 구성주의 수업과 전통적 수업이 학업 성취에 미치는 효과 고윤희
  3. 교육공학원론 권성호
  4. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 CAI와 토론 학습을 연계한 가정과 교수-학습 모형 개발- [청소년과 성] 단원을 중심으로 김미정
  5. 중앙대학교 석사학위논문 컴퓨터 보조 협동학습을 위한 프로그램 개발 및 효과분석-중학교 가정과 주생활 단원을 중심으로- 김유정
  6. 이화여대 박사학위논문 한국 교육공학의 역사적 고찰 김정예
  7. 교육공학-수업공학의 이론 및 실제- 김종량
  8. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 CAI Program의 효과에 관한 연구 김종주
  9. 한국 교원대학교 석사학위논문 길 '소매 원형제도에 관한 CAI프로그램을 활용한 가정과수업의 효과분석 김해정
  10. 중앙대학교 석사학위논문 Anchored CAI의 학습효과에 관한 연구 박미경
  11. 교육방법 및 교육공학 변영계;김영환
  12. 중앙대학교 석사학위논문 컴퓨터 보조수업(CAI)의 학습효과에 관한 연구-중학교 가정과 디자인의 선택 단원을 중심으로- 윤지현
  13. 한국교원 대학교 석사학위논문 중학교 가정과 CAI 프로그램 개발 연구-건강과 식생활 단원- 이양심
  14. 교육방법 및 교육공학 이칭찬
  15. CAI 수업형태가 중학교 가정 교과의 학습에 미치는 효과 임현아
  16. 한국교육개발원. 연구보고 RR86-8 CAI Program의 현장적용 실험 연구 정택희(등)
  17. 한국교원 대학교 석사학위논문 멀티미디어 저작시스템을 이용한 컴퓨터 기초학습 CAI개발 최재근
  18. 이화여대 석사학위논문 앵커드 수업 이론을 적용한 컴퓨터학습 프로그램의 효과적 활용에 관한 연구 최희경
  19. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문 중학교 가정과 세탁내용의 컴퓨터 보조학습 프로그램의 효과 한기옥
  20. 교육공학 연구 v.1 no.1 컴퓨터 보조 수업(CAI)의 학습효과에 관한 연구 허운나
  21. ETR&D v.40 no.1 The Jasper experiment: an exploration of issues in learing and instructional design Cognition and Technology Group at Vanderbilt
  22. Educational Technology Technology meets constructivism : do they make a marrige Perkins,D.N.
  23. Educational Technology What constructivism demands of the learner Perkins,D.N.
  24. ETR&D v.141 no.3 Constructivist values for instructional systems design: five principles toward a new mind set Lebow,D.
  25. ETR&D v.139 no.3 Objectivism versus constructivism: do we need a new philosophical paradigm? Jonassen,D.H.
  26. Jonassen,D.H.;Wilson,B.G.;Wang,S.;Grabinger, R. Scott
  27. Journal of computer-based instruction, summer, v.20 no.3 Constructivist uses of expert system to support learning
  28. Instructional media Heinich;Molenda;Russell
  29. Educational Technology A Philosophical critique of the claims of constructivism Molenda,M.
  30. Educational Technology Constructivism: new implications forinstructional technology? Duffy,M.Thomas;Jonassen,H.David
  31. The Mathematical Theory of Communication Claude E. Shannon;Warren Weaver
  32. Instructional Media Heinch;Molenda;Russell
  33. Journal of Education psychology v.75 no.1 Effects of computer-based teaching on secondary school student Kulik,Bangert-Drowns;Williams
  34. Journal of research on Computing in Education v.21 The effects of computer based instruction in elementary schools: Aquantitative systhesis Niemiec,R.P.;Samson,G.;Weinstein,T.;Walberg,H.J.