Abstract
In recent decades, the precast prestressed concrete segmental method of bridge construction has been increasingly popular. Increased speed of erection, improved aesthetics, and mitigation of traffic disturbances are among the factors which have made precast PC segmental method chosen in many recent bridge projects. Shear behavior and ultimate behaviors of shear key joints are critical problem in the design of precast prestressed concrete segmental bridges. An experimental program was conducted to study the shear behavior and ultimate behavior of joints in precast PC segmental bridges. From the results of this test, we can obtain the guideline of design and analysis of the joints in precast PC segmental bridges.
최근들어 프리캐스트 프리스트레스트 콘크리트 세그멘트 박스 교량 건설공법은 빠른 상부구조물의 시공, 우수한 미관, 건설중 하부공간의 교통 통행가능 등의 이유로 자주 사용되어지는 교량가설공법 중의 하나이다. 그러나 이와같은 교량의 경우 세그멘트와 세그멘트의 연결에 의해 상부구조물이 형성되므로 세그멘트의 접합부분이 취약부가 될 수 있으므로 이 부분의 거동이 중요하다. 본 연구에서는 프리캐스트 PC 세그멘탈 교량 접합부의 전단거동과 극한거동을 실험을 통해 연구하고저 한다. 이를 통하여 프리캐스트 PC 세그멘탈 교량 접합부의 해석 및 설계의 자료를 제시하고저 한다.