Abstract
The capacity on lane drop area near the work zone is usually reduced comparing with basic section. It is because vehicles on the merging lane changes their direction to the adjacent lane. The decrease rate of capacity on Korean highway traffic conditions is needed. The study of capacity decrease on lane drop areas is necessary to evaluate the facility of bypass roads and to obtain travel time delays and for the purpose of traffic flow research. This study was done on uninterrupted highway work zones where the traffic queue exists at the upstream of survey points. Flow-speed relationship was modelled using the field data. The capacity calculated from the model was compared with average capacity from the survey data. The lane drop configuration is divided into two types. The first one changes from two to one lane and the second one changes from three to two lanes. The results of capacity was found as 1,500pcphpl for the former type and 1,820 pcphpl for the latter type which is equivalent to 68% and 83% of basic capacity, respectively. The former had similar capacity to foreign studies and the latter was appeared having bigger capacity by around 10%.
공사 등으로 인한 차로 감소구간의 용량은 차량의 상충으로 일반구간의 용량에 비해 떨어진다. 용량감소율은 한국의 도로 및 교통 상황하에서 조사할 필요가 있다. 차로감소로 인한 용량 감소에 대한 연구는 우회도로의 건설필요성, 교통지체시간의 산정, 교통공학 연구목적 등을 위하여 필요하다. 연속교통류인 고속도로를 중심으로 차로를 차단하고 공사를 시행하는 지점에서 대기행렬을 형성하는 불안정류를 연구대상으로 하였다. 차종별 교통량과 속도를 관측하여 교통류 모형을 수립하였으며, 실측용량과 모형으로부터 구한 용량을 비교하였다. 기존의 국내외 관련 연구와 본 연구결과를 비교하였다. 차로 감소 형태별로는 편도기준으로 본선 2차로에서 1차로로 감소되는 경우와 본선 3차로에서 2차로로 감소되는 경우로 구분된다. 각각의 용량은 1,500pcphpl과 1,820pcphpl로서 기본용량 2,200pcphpl의 68%와 83%로 나타났다. 외국의 연구결과와 비교하면 전자는 비슷한 수준이고 후자는 본 연구결과가 10% 크게 나타났다.