A study on information service on demand using information filtering

정보필터링을 이용한 주문형 정보서비스에 대한 연구

  • 최희윤 (포스코경영연구소 지적자산관리실장)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

As information society is more and more deeloped, the importance of information filtering is gradually growing. That is, it is crucial to select the exactly necessary information for making decisions among a variety ofinformation. This study reviewed the theoretical framework of information filtering, which is systematically carrying out the above-mentioned mission in the space of producing and transferring digital information likewise Internet, and examined the informat n services on demand by applying information filtering. The more efficient information center is, the more positive it is to find out the way to give users value-added information through continuous monitoring, filtering and evaluation of incoming information.

정보기술을 활용하여 의상결정에 꼭 필요한 정보만을 걸러내는 작업의 중요성이 점점 증가하고 있다. 이러한 상황에서 정보필터링(information filtering)이란 말은 정보를 필요로 하는 사람에게 정보를 선별, 배포하는 다양한 과정을 표현하기 위해 사용되어 왔다. 이 글에서는 전자정보의 폭발적인 증가와 함께 주로 인터넷과 같은 정보생산 및 전달공간에서 시스템을 통해 자동으로 수행되고 있는 정보필터링에 대해서 이론적으로 정리하고, 최근 활발하게 개발 활용되고 있는 정보필터링을 이용한 주문형 정보서비스에 대해서 조사 분석해 보았다.

Keywords

References

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