A Study on the Educational Researchers′and Administrators′Recognition of the High School Home Economics Education

교육 연구가 및 교육 행정가의 고등학교 가정과교육에 관한 인식도 연구

  • 한시연 (동국대학교 교육대학원 가정교육전공) ;
  • 이정덕 (동국대학교 사범대학 가정교육학과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

The lack of characteristical understanding of the Home Economics Education will have difficulty in achieving the goal of the Home Economics Education. To allow the Home Economics Education class in school contribute toward the enhancement of the quality of life, it is inevitable to reinforce the recognition of the importance and necessity of the Home Economics Education and to newly propose a directional guidance forward the coming 21st century. The purpose of this study was to provide basic data for planners of the future Home Economics Education by surveying research administrators in charge of programming the overall school curriculum. This study was conducted under the following procedure to have the outcome as follows ; 1. Answers from respondents of age over 50 or careers over 16 years tended to grasp the goal of Home Economics Education in relation to the enhancement of quality of life rather than to the accumulation of knowledge, skill or capacity. 2. Of all the surveyed, 9.64% regarded Home Economics Education as an essential part of school education and the positive ratio was higher with younger respondents. 3. To the question asking if the high school Home Economics Education could have influence on one's capacity, 97.2% of the answerers said yes. The respondents with career under 15 year showed 100% of positive agreement in this matter and of age under 40 marked much higher ratio of 98.84% than the elders. 4. The overall recognition of the necessity for separate sections in Home Economics Education programmed in accordance with the 6th Revision of High School Curriculum displayed a considerably high ratio, with a little differences among age and job groups.

Keywords

References

  1. The Teaching of Home Economics Hazel M.Hatcher;Lilla,C.Halchin
  2. The Teaching of Home Economics Hazel M.Hatcher;Lilla,C.Halchin
  3. Marjorie M. Brown의 가정과 교과 과정 모형에 근거한 인간 발달과 가족 관계 영역의 학습지도안 개발 장혜경;유태명
  4. Home Economics: A Definition M.Brown;B.Paolucci
  5. 가정학원론 유영주;이정연
  6. 경남대학교 대학원 석사학위논문 고등학교 가정과교육에 대한 인식과 학습 내용의 활용 정도에 관한 연구 박선희
  7. 경북대학교 대학원 석사학위논문 여고생의 가정교과에 대한 인식, 학습태도 및 학습 내용의 활용 김연숙
  8. 충북대학교 대학원 석사학위논문 가정과 교사의 가정 교과에 대한 인식과 실기 지도와의 관계에 대한 조사 연구 신진숙
  9. 연세대학교 대학원 석사학위논문 가정과교육의 교육 내용 및 남녀 공통 이수의 인식에 관한 연구 이승희
  10. 경상대학교 대학원 석사학위논문 고등학교 가정과교육에 대한 인식과 교과 영역별 필요도 이금남
  11. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 고등학교 가정과 교육과정 내용의 요구 분석 송은경
  12. 하버마스의 이론과 실천(Theorieund Praxis) 하버마스;홍윤기(역);이정원(역)
  13. 전게서 채옥희