수학 교육의 목적과 수학사

  • 허민 (광운대학교 수학과)
  • Published : 1998.06.01

Abstract

It is said that we are teaching mathematics because it is useful, beautiful and culturally valuable and also strengthens the mind. In the paper we consider the role of history of mathematics in accomplishing these purposes.

Keywords

References

  1. 중학교 수학과 교육 과정 해설;고등학교 수학과 교육 과정 해설 교육부
  2. 수학교육논총 제9집 수의 이야기, 퀴즈, 일화, 교훈을 통한 학습흥미유발이 학력신장에 미치는 영향 김은영
  3. 수학교육학개론, 8.1, 8.2절 김응태;박한식;우정호
  4. 한국수학사학회지 v.1 no.1 수학사를 도입한 수학교육지도방법에 대한 연구-중학교 2학년을 중심으로 장미화
  5. 교육과 교육학 정범모
  6. 한국수학사학회지 v.1 no.1 수학사와 수학교육 정일숙
  7. 수학적 경험(상) Davis, P.J;Hersh, R;양영오;허민(옮김)
  8. 새로운 황금 시대 Devlin;Keith;허민(옮김)
  9. 수학: 양식의 과학 Devlin;Keith;허민;오혜영(옮김)
  10. 수학: 세계탐험기 Devlin;Keith;허민;오혜영(옮김)
  11. The College Mathematics Journal v.28 no.5 Dudley, Underwood, Is Mathematics Necessary?
  12. Mathematical Circles, Quadrants Ⅰand Ⅱ Eves, Howard W
  13. Mathematical Circles Squared, PWS Eves, Howard W
  14. 수학의 위대한 순간들 Eves, Howard W;허민;오혜영(옮김)
  15. 세상을 바꾼 다섯 개의 방정식 Guillen, Micheal;서윤호;허민(옮김)
  16. Vita Mathematica, Mathematical Association of America History of Mathematics and the Teacher Heide, Torki
  17. Some Mathematical Models in Biology Thrall, R.M;Mortimer, J.A;Rebman K.R;Baum, R.F(ed)