A Study on the Curricula of Library and Information Science for the School Program

학부제하의 문헌정보학과 교육과정 개발연구

  • 한복희 (충남대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

This study intended to examine and analyse the current curricula of library and information science in 9 university, and questionnaire were sent out by mail for data collection. Current status of curricula were examined and compared. A model for a new curricular of the library and information science for the school program were suggested.

본 연구는 학부제의 시행과 관련하여 전국 32개 문헌정보학과의 교과과정을 조사하여 그 중에서 학부제를 시행하고 있는 9개 대학의 교과과정을 분석하였다. 이들 조사자료를 기초로 하여 변화되는 사회 속에서 문헌정보학 교육이 어떻게 시행되어 왔으며, 학부제실시와 관련하여 우리나라 문헌정보학과들의 현황을 파악하였다. 또한 학부제를 도입한 대학에서 새로 개정하여 시행하고 있는 교육과정과 현장의 사서들이 필요하다고 생각하고 있는 교과목을 조사하였으며, 이러한 조사결과를 가지고 우리의 현실에 맞는 미래지향적인 교과과정을 제시하였다.

Keywords