Knowledge Level of Users of Keyword/Boolean Searching on an Online Public Access Catalog : SELIS

OPAC에 있어서 키워드/불연산자 탐색에 대한 이용자 지식수준 연구

  • 구본영 (서울여자대학교 문헌정보학과)
  • Published : 1998.12.01

Abstract

It is the analyses of replies showed n the questionnaire consisted of four kinds of matters to see level of knowledge among SELIS (SEoul Women's University Library and Information System) OPAC users of keyword/boolean search. The result of this analyses is : in SELIS search, users who prefer keyword search than any other, who satisfy work of retrieval by means of boolean operator, and who think it easier, show lusher level of knowledge than those who deny it in the questionnaire. Knowledges Presented in the survey are ; characteristics of keyword search, single or double keys, using boolean operator in keyword, knowledge of index, knowledge of stop list, uncontrolled term. keyword search technique, right truncation, correct application of boolean logic operator, and selecting major subject in keyword browsing. The above mentioned knowledges will work as important factors n keyword/boolean search, OPAC. For successful search it requires conceptional knowledge of information retrieval processing, or inquiry word transformation how to search required information, and semantic ability to get result questioned In the given system, when and how to apply the characteristics of the system, and scientific record for user's inquiry, or fundamental computer technology and syntax knowledge to make search word in detail. But so far now important knowledge considered as user's online index search, has been emphasized on knowledge of scientific record, and has been lag of semantic and conceptional knowledge. So, it is recommendable for online index user to train to concentrate semantic knowledge, syntax ability, and conceptional knowledge, rather than scientific technique too much.

SELIS(SEoul Women's University Library and Information System) OPAC에 대한 이용자의 키워드/불연산자 탐색의 지식수준을 알아보기 위하여 4가지 사항에 따라 질문지의 결과를 분석하였다. 분석한 결과를 보면 SELIS OPAC 이용시 키워드 탐색에서 불연산자의 사용이 쉽다고 생각하고 불연산자의 사용으로 검색결과를 만족하는 이용자는 그렇지 않다고 응답한 이용자 보다 키워드/불연산 탐색의 지식수준이 높은 것으로 요약할 수 있다. 설문문항에서 제시한 지식은 키워드 탐색의 특성(단일 키워드 사용, 2개 이상의 키워드 사용), 키워드 탐색 시 불연산자의 사용, 색인에 대한 지식, 불용어 리스트에 대한 지식(비통제 용어) 키워드 탐색기법(전방일치, 우측절단). 불연산자의 올바른 사용, 키워드의 브라우징으로 주제어 선정에 관한 것이다. 앞에서 제시한 이러한 지식들은 OPAC의 키워드/불연산자 탐색에서 중요한 요소로 볼 수 있다. 성공적인 탐색을 위해서는 정보검색과정에 대한 개념적인 지식 즉, 정보요구를 탐색 가능한 질의어로 바꾸는 것과 주어진 시스템에서 질문의 결과를 얻는 방법에 대한 어의적인 지식(시스템의 특징을 어떻게 언제 이용할 것인가 하는 지식) 그리고 이용자의 질문에 대한 과학적인 기술 즉, 기본적인 컴퓨터 기술과 상세한 탐색문을 작성하는 구문론적인 지식이 요구된다. 그러나 지금까지 이용자에 대한 온라인목록 탐색의 중요한 지식으로 간주해온 것은 과학적인 기술방법에 관한 지식에만 치중하고 어의적인 지식, 개념적인 지식을 강조하는 것은 부족하였다. 따라서 온라인목록 이용에 관한 교육을 너무 과학적인 기법에만 치중할 것이 아니라 어의적 지식, 구문에 관한 기술과 개념적인 지식 교육에 초점을 맞추어야 할 것이다.

Keywords