A study on the Life Style and the Perception of brand Image and Advertisement Image of Adolescents

여고생들의 라이프스타일과 상표 및 광고 이미지 지각에 관한 연구

  • Published : 1999.11.01

Abstract

The purpose of this was to investigate the differences in recognition of brand and advertisement image according to the life style segments of adolescents. The subjects selected for the final analysis were 613 female high school students whoe were residents in Seoul Pusan and Taejeon. The statistics used for data analysis were factor analysis one-way ANOVA Duncan's multiple range test paired t-test frequency distribution and percentage by the SPSS program The results of this study were as follows : 1. The life style of adolescents wee classified into five groups : Sports Uninterest group Friend Preference/Fashion Uninterest group Sports Preference/Home Oriented group Fashion Interest group and Confidence group. 2, The brand image and advertisement image recognition didn's correspond in general 3. The brand image and advertisement image recognition were significantly different among five groups of life style. The Confidence group and Friend Preference/ Fashion Uninterest group recognized brand image and advertisement image lower than the other groups.

Keywords

References

  1. 청소년의 생활양식 유형분석-서울의 고교생들을 중심으로- 강이주
  2. 광고정보 광고는 경쟁제품과의 차별화를 위한 의미와 연상의 총체적 과정이다 김대우
  3. 상표이미지 선호도와 패션광고 전략에 관한 연구-여대생을 중심으로- 김문진
  4. 의류 상품의 광고효과에 관한 연구 김수경
  5. 한국의류학회지 v.19 no.6 쇼핑백의 브랜드이미지 표현에 관한 연구-숙녀복 정장과 캐주얼을 중심으로- 김진원;임숙자
  6. 한국섬유 경제신문 소비자의 선호도 변화 추이-YOUNG 소비자를 중심으로- 삼성패션연구소
  7. 대학생들의 라이프스타일 결정요인에 관한 다변량분석 심재엽
  8. 한국의류학회지 v.9 no.1 남자고등학생의 의복에 대한 태도 연구-서울 시내 남자고등학생을 중심으로- 양승진;강혜원
  9. 대한가정학회지 v.30 no.1 통학복 유형에 따른 의복행동에 관한 비교 연구-광주지역 남,여 고등학생을 중심으로- 유명의
  10. 여성복 소비자 조사 보고서 인터패션플래닝(주) 마켓정보팀
  11. 의류상품의 효과적인 TV광고에 대한 연구 이미현;임숙자
  12. 의복시장의 라이프 스타일 세분화에 관한 연구 이성주
  13. 여성의류의 광고표현형식에 관한 연구-여성잡지 광고를 중심으로- 이영수
  14. 신세대의 라이프스타일과 이에 대한 마케팅전략에 관한연구 이재철
  15. 패션 마케팅-패션 머천다이징 시스템 개발에 관한 실증적 연구- 이호정
  16. 남자고등학생의 자아정체감 및 라이프스타일과 의복태도와의 관계연구 이혜림
  17. 한국의류학회지 v.17 no.3 라이프 스타일에 따른 의복구매 행동에 관한 연구-여대생의 시간소비 유형을 중심으로- 임경복;임숙자
  18. 상품이미지와 제품선택에 관한 연구 장인호
  19. 한국의류학회지 v.16 no.4 의복 이미지의 구성요인과 평가차원에 대한 연구 정인희;이은영
  20. 라이프스타일의 차이에 따른 외국상표선호 경향에 관한 탐색적 연구-소년 캐주얼 의류시장을 대상으로- 차경순
  21. 광고의 개념:매스컴과 광고 차배근
  22. 우리나라 청소년의 라이프스타일 및 기성 캐주얼 스포츠화 구매행동에 관한 연구-서울거주 고등학생을 중심으로- 최문관
  23. 한국의류학회지 v.19 no.5 혜택세분화와 인식도에 의한 진 의류브랜드 이미지연구(II)-인식도에 의한 브랜드 이미지 분석- 최일경;고애란
  24. 이미지 마케팅 한일수
  25. Journal of Individual Psychology v.23 Life Style:A historical and systematic review Ansbacher, H.L.
  26. The second Skin Horn, M.J.
  27. Marketing management Analysis, Planning&Control(5th ed) Kotler,P
  28. Principles of Marketing Kotler,P.;Gary A.
  29. Journal of Marketing Research On the Relidation of Life Style Traits:A Review and illustration Lastoricka, J.L.
  30. Consumer Behavior toward Dress Sproles,G.B