A Study on the Perceptions of Food & Nutriton Section and Eating Behaviors of Middle School Students

중학생의 식생활 단원에 대한 인식과 식행동에 관한 연구

  • Published : 1999.12.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the perception and eating behaviors of middle school students in Kwangju area about food and nutrition section of Home Economics course. The subjects were 480 middle school students. The major results were as follows: On the perception f food and nutrition section, the 1st graders learned ‘how to settle the problems related to food and nutrition and food choices’. The 2nd graders learned ‘the knowledge and principle of food and nutrition for improving dietary life’. The 3rd graders learned ‘actual dietary life functions like arranging menu and preparing meals’. Consequently, there was a significant difference in each grade and all boy and girl students have the highest response to the item ‘they learn how to settle the nutrition problem and foods choices’. On the interests in food and nutrition section, lower graders and girl students have higher interest than hgiher graders and boy students. The area which was considered as most interesting in food and nutrition sections was ‘cooking’ in all students. The perception of the concern on dietary life after learning food and nutrition section was higher in the 1st graders. On the perception of the area where was a great change in their own dietary life after learning food and nutrition section, the 1st graders responded there was a great change in ‘balanced dietary life’, the 2nd graders in ‘eating habit and nutrition of adolescence’and the 3rd graders in ‘cooking’. Especially, girl students showed more changes. On the perception of degree which food and nutrition section gives a help to actual life, students over 50% responded that it was helpful to their actual life. This showed that the lower the grades, the more help it gave to those students. On the perception of mother’s job, the students with working mother considered that they learned ‘actual dietary life functions like functions like arranging menu and preparing meals’from the food and nutrition section. In addition, they had high interests in the area of ‘cooking’. It was recognized that as the family size was greater, the food and nutrition section gave more helps to actual life. On eating behaviors of breakfast, the higher the grade, the more frequent they don’t have breakfast, boy students have more frequencies of having breakfast than girl students and the primary reason of not having breakfast is poor appetite. On whether going without a meal affects study or not, most of the 1st, 2nd and 3rd graders whether they are boys and girls or not responded it affected their study. On eating behaviors of lunch, most of boy and girl students in the 1st, 2nd 3rd grade have lunch box. On eating behaviors of supper, eating time is usually between 7:00 and 8:00 p.m and eating hour is mostly 10 or 15 minutes. On eating behaviors between meals, frequency of eating between meals is mostly once or twice a day and girl students have more frequencies of eating between meals, and the cause was hunger commonly in boy and girl students and ‘killing time’in girl students. The focus in getting the foods is ‘taste’and favorite food is fruit regardless of the grade.

Keywords

References

  1. 한국가정과교육학회지 v.1 no.1 여고생의 가정교과에 대한 인식 및 학습내용의 활용도에 관한 조사연구 고현숙
  2. 한국인의 식행동에 영향을 주는 요인 분석 김정현
  3. 지역사회영양학회지 v.3 no.2 서울 일부지역 중학생의 식행동 특성에 관한 생태학적 연구 김정현;최주현;이민준;문수재
  4. 고려대학교 사범대학 사대 논집 제20집 남녀 중학생의 식행동과 TV 식품광고에 대한 태도 연구 박선희
  5. 충주시 여중생의 식사실태와 기호도 조사 방순자
  6. 대한가정학회지 v.26 no.3 광주시내 여중학생의 도시락 영양실태와 식품기호 및 환경요인과의 관계 안순례;김경애
  7. 한국생활 과학연구지 v.12 여고생의 영양 지식과 식습관 및 건강 상태에 관한 연구 오금향;정낙원;이효지
  8. 인천시내 남녀 중학생의 가정교과에 대한 인식 및 학습 성과에 대한 연구 오현주
  9. 대한가정학회지 v.24 no.3 일부 도시 직업인 및 학생의 아침식사를 중심으로 한 식생태에 관한 연구 우미경;현태선;이심렬;모수미
  10. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 가정과 교육에 대한 남녀 중학생의 인식과 관련변수 유상희;유안진
  11. 중학생의 식사행동, 영양지식, 신체 발육에 영향을 미치는 요인 및 이들의 상호관성에 대한 연구 윤여랑
  12. 대한보건협회지 v.16 no.1 서울시내 일부 중학교 학생의 식생태에 관한 연구 이경신;최경수;모수미;박준교
  13. 서울시내 여자중학생들의 성장발육과 영양섭취 실태 및 환경요인과의 관계 이미애
  14. 서울시내 남녀 중학생의 섭식 태도에 관한 연구 이성운
  15. 가정학 교육의 교과 내용 및 남녀공통 이수의 인식에 관한연구 이승희
  16. 주부의 식생활 관리에 관한 연구 이연숙
  17. 고등학교 가정교과 식생활 단원에 관한 연구 이영숙
  18. 한국가정과교육학회지 v.4 no.1 중학교 가정과 교육에 대한 인식 및 교과 영역별 필요도에 관한 조사연구 - 서울 시내 중학교 학생과 학부모를 중심으로 이은정;신상옥
  19. 구매의사 결정단계로 본 가족원의 역할참여도 이정민
  20. 여대생의 식습관에 관한 연구 장순영
  21. 전라북도 중학교 가정과 식생활 교육의 현황과 문제점 최성희
  22. 대한가정학회지 v.33 no.3 중학생의 식행동이 건강상태와 학업성취도에 미치는 영향 하점순;이효지
  23. 서울시내 초·중고생들의 영양지식과 식생활 실태에 관한 조사연구 한백란
  24. 대한가정학회지 v.35 no.1 중학교 남녀 학생들의 가정과목과 식생활 단원에 대한 인식 홍은정;백희영