Analysis of Traffic Flow on Weaving Sections Using Stochastic Models

확률모형을 이용한 엇갈림 구간의 교통류분석

  • 이승준 (서울시립대학교 도시공학과) ;
  • 이정도 (서울시립대학교 도시공학과) ;
  • 최재성 (서울시립대학교 도시공학과)
  • Published : 1999.12.01

Abstract

For decades, many traffic flow studies on the analysis and determination of level of service (LOS) for the weaving sections have been made to Provide several regression equations. Weaving and non-weaving speeds were dependent variables for the equations, with independent variables being weaving length, number of lanes, and weaving ratios. One of the difficulties in developing the equations was that the weaving areas were rare in Korea, so the statistical analyses for calibrating the equation parameter could not be performed in a desirable manner. In this regard, a new and stochastic methodology for predicting the weaving and non-weaving speeds within the weaving sections was required. In this study the following design variables were developed; influence area of the weaving section. headway distribution within the weaving section, maximum weaving volume of the weaving section, length of the ideal weaving section, and speed estimations for the weaving and non-weaving flows. The evaluation of the new model was made comparing the delay in the weaving section with the one in the freeway basic section.

기존 엇갈림 구간의 속도 및 서비스수준 분석에 관한 연구들은 현장조사를 통하여 엇갈림 구간 주행속도에 영향을 미치는 여러 요소 즉, 구간길이, 차로수, 교통량 등을 독립변수로 하는 회귀식을 도출하였다. 그러나 우리나라의 경우는 엇갈림 구간이 많이 존재하지 않으므로 기존 연구들처럼 현장조사를 통해 회귀식에 필요한 매개변수 값들을 추정하는데 어려움이 있다. 따라서, 엇갈림 구간의 속도추정 및 용량분석을 수행하기 위해 새로운 분석 방법론 개발의 필요성이 대두하게 되었다. 이를 위해 본 연구에서는 엇갈림 구간의 기본적인 특성을 규명하고 이를 수학적 확률식에 의거 엇갈림 구간 주행속도 예측모형을 개발함으로써, 분석대상 엇갈림 구간 수의 부족을 극복하고 범용적으로 적용될 수 있는 방법론을 모색하고자 하였다. 연구는 첫째, 엇갈림 영향권 파악, 둘째, 엇갈림 영향권에서의 차두간격 분포 파악, 셋째, 엇갈림 구간의 최대 가능 엇갈림 교통량 산정, 넷째, 이상적 엇갈림 구간 길이의 산정, 다섯째, 엇갈림 영향권의 속도 예측, 여섯째, 모형의 검증의 여섯 가지 범주로 구분되어 수행되었다. 특히 엇갈림 영향권의 속도 예측은 고속도로 기본구간의 속도와 엇갈림 영향권에서 발생하는 지체시간을 비교하여 결정하였다.

Keywords

References

  1. Traffic Flow Theory and Control Drew, Donald R
  2. Highway Capacity Manual, Special Report 209, Transportation Research Board Transportation Research Board
  3. Traffic Flow Fundamentals May, Adolf D