A Study of Language on the Korean's Color-Image

한국인의 색채 이미지 언어에 관한 연구

  • 박연선 (홍익대학교 조형대학 광고·멀티미디어 디자인 학과)
  • Published : 1999.02.01

Abstract

It is very necessary and important that color image language is given to each coloring to highten efficiency on applying color scheme. For that in this research, literature cited and survey are carried out to select languages on the Korean's color-image connected with color scheme at the same time, and I did my best to objectify the subjective color image through verifying related experts. As the result of research, I classified the color image into 14 categories; A. energy or dinamic, B. harmony, C. order, D. style and fashion, E. mystery, F. Practically, G. dignity, H, gorgeousness, I. the sense of sight, touch, taste, hearing, J, complexity, K. sexuality and growth, L. standard, M. static and lyricism, N, simplicity to promote user's usefulness. For the user's convenience on color plan, the work to propose odor scheme concided with the selected color-image languages is deferred till the follow-up research.

색채배색을 활용하는데 있어서 효율성을 높이기 위해서는 각 배색마다 색채이미지언어를 부여하는 것이 매우 긴요하고 중요한 작업이다. 이를 위해 본 연구에서는 색채배색에 관련된 한국인의 색채이미지언어를 선정하기 위해 문헌연구와 조사연구를 병행하였으며 관련 전문가의 검증을 거쳐 주관적인 색채이미지언어를 객관화시키려 노력하였다. 연구결과 14개의 영역(A힘 또는 역동성, B.어울림, C.질서, D.양식과 유행, E.신비스러움, F.실용성, G.품격, H.호화로움, I.시각, 촉각, 미각, 청각, J.복합성, K.성과 성장, L.일반성, M.정적 또는 서정성, N.단순성)으로 분류하여 사용자들의 유용성을 높이려 하였다. 색채계획시 사용자들의 편의를 도모하기 위해서는 선정된 색채이미지언어와 부합되는 색채배색을 정리하여 제시하는 작업이 필요하나 이는 후속연구로 미루기로 한다.

Keywords