[ $Computer{\cdot}Information$ ] Use Curriculum toy Information Literacy Development

정보능력 개발을 위한 컴퓨터${\cdot}$정보 이용 교육과정 -교과 교육의 관점을 중심으로-

  • Published : 1999.09.01

Abstract

The purpose of this study is to develop information use curriculum for information literacy development of students. School education in information society needs the development of students' information capabilities, and the curriculum of Information use for it. As the speed that the knowledge learned in schools became useless, has been accelerated, the importance of ability to manage new information and knowledge has risen Information capability means capabilities to access, analyze, apply and evaluate information through various kinds of Information media such as printed information, audiovisual information, electronic communication information. experiences information. The information use curriculum is to develop information capabilities to inquiry new information with his own established knowledge, settle ali information tasks and create new information.

본 연구의 목적은 정보 이용 교육의 이론적 배경과 미국의 정보 이용 교육과정을 살펴보고, 우리 나라 초${\cdot}$중등 학교 교육에서 적용할 수 있는 정보 이용 교육과정을 개발, 실천한 사례를 교과 교육의 관점에서 고찰하는데 있다. 정보 사회의 학교 교육은 정보능력의 개발과 이를 위한 정보 이용 교육과정의 필요성이 요구되고 있다. 급속히 변화하는 정보 사회에서 학교에서 배우는 지식은 그 유용성이 짧기 때문에 새로운 정보와 지식을 다루는 정보능력 교육의 중요성이 증가하고 있는 것이다. 정보능력은 문헌 정보, 영상 정보, 전자 통신 정보 체험 정보 등 각종 정보 매체를 통한 정보의 접근, 분석, 적용, 평가 능력을 의미한다. 정보이용 교육과정은 자신이 가지고 있는 지식과 새로운 정보를 탐구하여 모든 정보 과제를 해결하고 새로운 정보를 창조할 수 있는 정보능력을 함양하기 위한 교육과정이다.

Keywords

References

  1. 구성주의 교육학 강인애
  2. 우리말교육 v.5 TASK 개념을 기초로 한 듣기 말하기 수업 연계 방안 곽상흔
  3. 교육공학의 탐구 권성호
  4. 교원 정보소양 추진 현황 및 발전 과제 김동식
  5. 구성주의에 의한 초등학교 사회과 수업 설계 및 적용: 문제중심 학습방법(problem based learning)에 의한 사례 연구 김선자
  6. 참고봉사와 참고정보원 노옥순
  7. 교육학연구 v.31 no.4 정보화 시대를 위한 교육 류완영
  8. 초중등 교원을 위한 정보 소양 안내서 멀티미디어교육지원센터
  9. 한국말교육 한국어 듣기 수업에 있어서 과제 해결적(Task-based)접근 박미경
  10. 웹 기반 교육 최정임
  11. 정보관리학회지 v.15 no.3 인터넷 정보서비스의 분류체계에 대한 비교연구: 물리학을 중심으로 최희윤
  12. Information literacy standards for student learning AECT & AASL
  13. Information power: Building partnerships for learning AECT & AASL
  14. Information powr: School library media programs AECT & AASL
  15. Teaching oral communication skills in academic settings: A case study in task-based approach to syllabus design Ahmed, M. K.
  16. Final report American Library Association Presidential Committee on Information Literacy
  17. Library media frameworks Bellingham Public Schools
  18. The HERDSA annual conference, Canberra, Australian National University Higher education contributions to information literacy education: Towards a checklist for evaluating curriculum and institutional culture Bruce, C.;Candy, P.
  19. SLMQ v.16 no.1 Thinking about information: Skills for lifelong learning Cleaver, Betty P.
  20. Colorado Department of Education
  21. Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990 Doyle, C.
  22. Helping with Homework Eisenberg, M. B.
  23. Eisenberg, M. B.
  24. Information problem solving: The big six skills approach to library & information skills instruction Eisenberg, M. B.
  25. Information literacy blueprint Griffith University
  26. Bulletin of the American Society for Information Science v.9 no.4 Information literacy vs. computer literacy Horton, F.
  27. SLMQ v.15 no.1 The elementary school library media teacher's role in educating students to think Jay, M.;Ellen,
  28. SLMQ v.16 no.1 An emerging theory of library instruction Kuhlthau, Carol C.
  29. Nelson, Mark R.
  30. Smith, Ann
  31. University of Oregon
  32. University of Wisconsin-Parkside
  33. Washington State Department of Education
  34. Washington State Department of Education