A SRM driving with voltage and switching angle for maximum torque/efficiency and minimum torque ripple

최대 토크/효율 및 최소 토크맥동을 위한 스위칭각/전압에 의한 SRM 운전

  • 차현록 (동대학원 전기공학과 졸업) ;
  • 김현덕 (동대학원 전기공학과 졸업) ;
  • 김광현 (전남대 공대 전기공학과 & RRC) ;
  • 임영철 (전남대 공대 전기공학과 & RRC) ;
  • 장도현 (호서대 전기공학과)
  • Published : 2000.08.01

Abstract

This paper presents the switching angle and voltage to maximize torque/efficiency and minimize torque ripple in the 4-phase 6-poles Switched Reluctance Motor(SRM). SRM drive has high saturation and nonlinear characteristics of inductance. So we cannot hard to find optimal condition by using analytic method. Therefore it is hard to find the operating the switching angle and voltage through the approximated analysis and computer simulation by using SIMULINK according to the speed and torque required by load. From the results, we can say that the optimum average voltage is determined by the load only and the speed is determined by the optimum turn-on/off angle only. And the maximum efficiency and minimum torque ripple depend on switching angle, not on voltage. And then one-chip microcontroller controls the switching angle and voltage of an asymmetrical inverter in the SRM driver. This drive method, which is expect that the driving methods, which are maximizing torque/efficiency and minimizing torque ripple, will be suitable for the electric vehicle, the industrial application and household appliances.

이 논문은 4상 6극 SRM의 최대토크/효율 및 최소토크맥동 운전을 위한 적정 전압과 스위칭각에 관한 연구이다. SRM은 비선형적인 특성이강하여 해석적인 방법으로 특성을 고찰하거나 속도/토크 제어가 어려운 단점이 있다. 이 논문에서는 최대토크/효율 및 최소토크맥동의 운전이 가능한 최적의 스위칭각과 전압을 SIMULINKK를 이용하여 구하였다. 시뮬레이션 결과 최대토크운전에서는 속도는 스위칭각에 의존되고, 토크는 전압에 의존됨을 알 수 있었다. 뿐 만 아니라 최대효율, 최소토크리플운전에서는 전압보디는 속도와 스위칭각에 의해서 최대효율과 최소토크 리플이 발생되는 것을 알 수 있었다. 시뮬레이션에 의해서 구해진 최적각들을 ROM 데이터형식으로 참조 테이블을 만들어 마이크로 프로세서를 이용하여 구동하여 최대토크/효율, 최소토크리플 운전의 타당성을 보였다.

Keywords

References

  1. Switched reluctance motors and their control TJE Miller
  2. 전력전자 학논문지 v.3 no.4 SRM 컨버터에서 자기동조 방식에 의한 턴오프 각의 결정 장도현;문진영
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  5. 전기학회 논문지 v.44 no.June SRM의 고효율구동을 위한 가변 스위칭각도 조정방식에 관한 연구 황영문;공관식
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