A Study of Teaching based on Practical Problems Solving of the area of Food Habits in Middle School Home Economics

중학교 가정 교과 중 식습관 단원에 실천적 문제 해결과정을 적용한 수업연구

  • Published : 2000.08.01

Abstract

The purpose of this study is (1) to develop the teaching plan based on Practical Problems solving on the area of food habits in home economics class and (2) to investigate the participation of teaching, the attitude of teaching method and food life. The subject of this study was two classes consisted off 66 students(male 26. female 40, 33 for each class) who are the first grade of middle school. The comparison group was taught by lecturing. while the experiment group by cooperative learning. The period of this experiment was three weeks: from June 7th to Jun 23th. 1999. The experiment was conducted through 5 classes. First of all students identify the problem of food habits and seek and evaluate information. Students evaluate actions and reflect on decision and evaluate action. The statistical method for the study was a paired T-test. The results of this study are as follows: 1. After experiment, the participation of teaching(p<.05) and the attitude of teaching method(p<.01) in the experiment group showed a statistically significant difference. Therefore the students in the class based on the practical problems solving took an active part in teaching 2. The practical problems solving is more effective than the lecturing in doing guide the positive attitude of teaching. 3. Through the experiment the attitude of food life in the experiment group showed a statistically significant difference(p<.05) Therefore the practical problems solving is more effective than the lecturing in changing positive attitude of food life.

Keywords

References

  1. 협동학습을 적용한 가정과 수업에 관한 연구:고등학교 가족 관계 영역을 중심으로 구영순
  2. 교사의 관심에 기초한 실천적 추론 가정과 수업의 실행 과정에 대한 연구 김재광
  3. 과학교육연구소보 v.18 소그룹 토의학습을 중심으로 한 성교육 프로그램 효과에 관한 연구 김주연;유태명
  4. 인성교육론 남궁달화
  5. 식생활 단원에 적용한 실천적 추론 수업이 여고생의 도덕성에 미치는 효과 문성희
  6. 1997년도 삼섬복지재단 학술연구비 지원과제 보고서 노인의 식품선호도에 따른 식단개발 안숙자
  7. 남녀 중학생의 식사행동과 영양교육에 관한 연구:가정교과서의 식생활단원과 관련하여 안혜경
  8. 중학교 가정 교과 가정 자원 관리 교육의 실천 효과 유수귀
  9. 여자고등학교 가정과 수업에서의 탐구학습모형 적용에 연구 유정옥
  10. 실천적 문제 중심의 고등학교 가정과 교육과정 개발에 관한 연구:식생활 내용을 중심으로 유지연
  11. 남녀 고등학생이 인식한 실천적 문제 중심 가정과 수업의 효과 윤복순
  12. 협동학습 교수·학습과정안 개발 및 협동학습이 자아 존경감에 미치는 효과:가정과 중2 식생활 단원을 중심으로 이재복
  13. Marjoire M. Brown의 가정과 교과과정 모형에 근거한 '인간발달과 가족관계' 영역의 학습지도안 개발 장혜경
  14. 대한가정학회지 v.34 no.4 미국 오하이오의 실천적 문제 중심 모형을 적용한 "일과 가족생활 교육과정"에 대한 가정과 교사의 관심도 채정현
  15. 1998년도 한국가정과 교육학회 학술대회 자료집 가정과 교육과정 채정현
  16. 열린학습을 적용한 가정교과에서의 성교육 효과 분석 천지앵
  17. American Home Economics Associsation Home economics:A definition Brown, M.M.;Paolucci, B.
  18. American Home Economics Association What is home economics education?. Brown, M.M.
  19. Family and Consumer Sciences Teacher Education:Thinking for Ethical Action in Families and Communities. Practical Reasoning:What is it? How do we enhance it? Coombs, J. R.
  20. Work and Family Life Curriculum Guide. Ohio Department of Education
  21. Work and Family Life Curriclum Guide. Ohio Department of Education
  22. Work and Family Life Curriclum Guide. Ohio Department of Education
  23. Journal of Home Economics. v.74 no.3 Practical action teaching model. Laster, J. F.
  24. 가정과 수업의 협동학습이 학생의 교과에 대한 흥미와 태도에 미치는 영향 양정혜