A Study on the Link Between Knowledge and Classification

지식과 분류의 연관성에 관한 연구

  • 정연경 (이화여대 문헌정보학과)
  • Published : 2000.12.01

Abstract

This study explores the relationships between knowledge and classification. Classification schemes have properties that show the representation of entities and relationships in structures that reflect knowledge being classified. Four representative classifying methods. i. e. hierarchies, trees, paradigms, and faceted analysis those brings new knowledge are analyzed and those strengths and weaknesses are described. Based upon the analysis, the links between knowledge and classification are verified. Finally a better way of representing knowledge structure through classification schemes in the future is suggested.

본 연구는 지식과 분류 사이의 연관성을 고찰하였다. 분류표는 분류 대상의 지식을 표현하는 구조로 그 안의 포함되는 내용과 다양한 관계를 표현해 주는데 대표적인 4가지 분류학적 접근방식인 계층 구조, 나무 구조, 패러다임. 패싯 분석을 새로운 지식의 창조와 발견의 측면에서 장단점을 기술하였다. 이를 바탕으로 지식과 분류 과정이 서로 영향을 주고받는 방식을 확인하고, 미래의 보다나은 새로운 분류 방식의 필요성과 그 가능성을 제시하였다.

Keywords