Activities of a Home Hospice Organization

가정호스피스기관의 활동에 관한 연구

  • Published : 2000.06.30

Abstract

Purpose : This study examined characteristics of, problems of and services provided to hospice recipients and their family members at a home hospice organization. Methods : The subjects were 113 people who were discharged from one free-standing home hospice organization between November, 1994 and lune, 1999. Since the opening of the organization in November of 1994, it has provided hospice services at patients' homes with no charge. Data were collected from those subjects' records. Results : The average age of the subjects was 57.1 years; those aged 60 and over were 54%. Spouse was the most frequent(50.9%) primary caregiver followed by daughter-in-law and daughter. All the subjects were diagnosed as having cancer. Of those 41 subjects who did not know their terminal stage in the beginning, 31 subjects came to know their states. Of the subjects, 72.7% were referred from their physicians. On the average, the service duration and the number of home visits were 6.8 weeks and 7.2 times, respectively. Pain was the most prevalent problem of the subjects(89.4%). Medication management was the most frequently provided service followed by psychological supports. The reasons for discharge were death(88.5%) and refusal(8%). Home was the most frequent place of death(60%). Conclusion Home hospice service providers should be trained particularly in working with elders and in managing cancer pain. People need to be referred at an appropriate time for achieving goals of hospice. Community recognition of hospice services needs to be promoted.

목적 : 독립된 가정호스피스 일개 기관에서 서비스를 받은 대상자의 특성과 간호문제, 서비스내용 등을 파악하여 지역사회 가정호스피스 기관의 서비스 향상을 위한 방향을 모색하고자 본 연구를 실시하였다. 방법 : 독립된 가정호스피스기관의 서비스가 시작된 1994년 11월부터 자료가 정리된 1999년 6월까지의 4년 8개월동안 서비스를 이용하고 종료된 환자 113명을 대상으로 기록지에서 필요한 정보를 사전에 작성된 도구에 정리하였으며 빈도, 백분율, 평균 및 범위를 산출하여 분석하였다. 결과 : 1) 일반적 특성으로 평균연령은 57.1세로 60세 이상이 54%였다. 의뢰당시 종교는 기독교가 49.6%, 천주교가 20.7%였으며 동거가족수의 평균은 2.8명이었다. 2) 주로 돌보는 사람으로 배우자는 50.9%였고 며느리, 딸의 순이었다. 대상자는 모두 말기암 진단을 받았으며 소화기계 암이 55.5%로 가장 많았다. 의뢰당시 말기상태를 몰랐던 41명중 31명이 도중에 알게되었다. 3) 서비스 의뢰인은 의사가 72.7%였으며 서비스기간은 평균 6.8주로 58.4%가 1개월 이내에 서비스를 종료하였다. 접촉형태별 평균치는 가정방문 7.2회, 전화연락 5.1회, 병원방문 2.1회, 주치의와 연락 0.7회였다. 4) 대상자의 간호문제로 통증이 89.4%로 가장 많았고 식욕부잔 변비, 우울, 불안등이 관찰되었다. 수행된 간호활동은 약물관리가 85%로 가장 빈번하였으며 가족의 심리지지 77%, 환자 심리지지 58.4%에서 관찰되었다. 영적교제, 식이교육, 관장, 체위변경, 수액요법, 욕창간호는 20%이상의 대상자에게 적용된 간호활동이었다. 5) 서비스 종결에서 사망이 88.5%, 거절이 8%였다. 화인된 사망장소는 가정이 60%, 병원이 39%였다. 결론 : 가정호스피스 사업제공자는 노인에 대한 이해가 필수적이며 특히 통증중재를 위한 준비가 중요하고 서비스대상에 가족이 함께 포함될 수 있어야 한다고 본다 호스피스의 목적을 달성하기 위해 적절한 시기에 의뢰되어야 하며 지역주민의 호스피스에 대한 개방적인 태도를 위한 사업 홍보가 필요하다고 본다.

Keywords