The Cognitive Psychological Study of the Geographical Concept Development and Learning

지리개념의 발달과 학습에 대한 인지심리학적인 고찰

  • Published : 2001.06.01

Abstract

This study is to find a theoretical basis for the effective teaching-learning of the geographical concept through comparing two cognitive pshychological perspectives: Piaget's cognitive development stage theory and Vygotsky's theory with higher mectal function and zone of proximal development(ZPD). Piaget't theory of cognitive development stage has been empirically proved in the spatial concept development and provided a basis for geographical educational psychology. In spite of this contribution, it has its own limitation in that students cannot learn cocepts beyond their cognitive development stage. On the other hand, Vygotsky supposed that concept development has been done by teaching-learning. This study suggests that Vygotsky's theory gives more comprehensive thoretical basis for its effective teaching-learning about the geographical concept development.

인지발달심리학에서 이루어지고 있는 두 가지 관점을 중심으로 지리개념 발달과 학습에 보다 효과적인 이론적 토대를 모색하였다. 연구 결과 Piaget의 인지발달계론은 공간개념 발달을 설명하는데 실증적으로 적용.검증되어 왔으며 지리교육심리의 기초를 제공했다는 점에서 긍정적이지만, 학습자의 발달단계에 따라 개념학습이 이루어 질 수 있다는 제한적인 관점이었다. 이에 비해 고등정신기능발달과 근접발달영역으로 설명되는 Vygotsky의 이론은, 교수-학습에 의해 개념 발달이 이루어진다는 관점으로 지리개념 발달에 보다 효과적인 교수-학습의 이론적 토대로 제시된다.

Keywords

References

  1. 개념학-의미론의 기초 김봉주
  2. 신교육심리학 김언주;구광현
  3. 교원양성대학의 지리과 교육학교 재개발에 대한 연구 김일기;류재명;서태열
  4. 지식의 구조와 구조주의 박재문
  5. 지리·환경교육 v.7 no.2 공간구조의 개념과 공간구조변화 매카니즘에 관한 소고 이희연
  6. 발생적 인식론과 교육 장상호
  7. Vygotsky와 교육: 문화-역사적 접근 한순미
  8. 교육과정연구 v.14 no.3 개별화 수업에 있어서 교사의 역할 허혜경
  9. Handbook of Research on Social Studies Teaching and Learning Changing conceptions of research on the teaching of the social studies Armento, B. J.;Shaver, J. P.(ed.)
  10. Scaffolding Children's Learning: Vygotsky and Early Childhood education Berk, L. E.;Winsler, A.
  11. 어린이들의 학습에 비계설정-Vygotsky와 유아교육 홍용희(역)
  12. AAAG v.87 Piagetian pessimism and the mapping abilities of young children: a Rejoinder to Liben and Downs Blaut, J. M.
  13. AAAG v.87 no.1 The mapping abilities of young children: children can Blaut, J. M.
  14. PIAGET Boden, M.
  15. Piaget 서창렬(옮김)
  16. Understanding Geographical and Environmental Education 'Audience-centred' teaching and children's writing in geography Butt, G.;Williams, M.(ed.)
  17. New Ideas in Psychology v.15 no.3 The nature(s) of developmental change: Piager, Vygotsky, and the transition process Feldman, D. H.;Fowler, R. C.
  18. Teaching and learning Geography Cognitive acceleration in geography education Leat, D.;Tibury, D.(ed.);Williams, M.(ed.)
  19. AAAG v.87 no.1 Can-ism and can'tianism: a straw child Liben, L. S.;Downs, R. M
  20. Jean Piaget: An interdisciplinary critique Cross-cultural studies of Piaget's theory Lloyd, B.;Modgil, S.(ed.);Modgil, C.(ed.);Brown, G.(ed.)
  21. Vygotsky and education: Instructional Implications and application of sociohistorcal psychology Moll, L. C.(ed.)
  22. The Place of Maps in the Junior School Dissertation for the diploma in Psychology of childhood Prior, F.
  23. Learning through Geography: An Introduction to Activity Planning Slater, F.
  24. Handbook of Research on Social Studies Teaching and Learning Research on geography teaching Stoltman, J. P.;Shaver, J. P.(ed.)
  25. 인지발달과 교육 Tuner, J.;유승구(역)
  26. Thought and Language Vygotsky, L. S.
  27. 사고와 언어 신현정(역)
  28. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes Vygotsky, L. S.
  29. 사회 속의 정신: 고등 심리 과정의 발달 조희숙;황해익;허정선;김선옥(옮김)
  30. Children's learning in the zone of proximal development The zone of proximal development: some conceptual issues Wertsch, J. V.;Rogoff, B.(ed.);Wertsch, J. V.(ed.)
  31. Vygotsky and the Social Formation of the Mind Wertch, J. V.
  32. Skills and Concepts involved in Map Drawing and Map Interpretation Satterly, D.
  33. Geographical Education Bale, J.;Graves, N.;Walford, R.