The Effects of Learning When We Use "Swatch" as Studying Material in Economics Class of Highschool Curriculum - Centered on "Cloth" Contents in Highschool Home Economics Class -

고등학교 가정교과에서 옷감실물을 학습자료로 활용한 경우의 학습효과 - 고등학교 가정 교과 "옷감"내용을 중심으로 -

  • Published : 2001.07.01

Abstract

The purpose of this study is to find out practical teaching material about$\boxdr$Cloth$\boxul$part of home economics course in highschool and prove it's effect on learning as the result of applying to teaching and learning activities. The objects of this study were 144 first grade students of Puyo girl's high school located in Puyo county of Chung-nam province. They were identified to have the same quality through such inspections as intelligence quotient and previous scholastic ability test. Experiment group is composed of 72 students of two class in first grade and those students utilized swatch. Controlled group is also made up of 72 students like experiment group and they didn't use swatch. The procedure of this study was as follows : First we collected the real clothing material which was necessary in $\boxdr$Cloth$\boxul$part of high school home economics and made teaching plan that could be used to make use of swatch. In this study. we first seek the averages and variations to know how much is the influence of using real things as the studying materials on the class. Then we verified the level of attention to compare and the level of student's schoolwork accomplishment. interest and attitude between experiment group that used the swatch and controlled group who didn't use those material. The result of this study are as follow : 1) After using swatch. students'attitude toward receiving information was getting better. 2) Students'interest toward$\boxdr$Cloth$\boxul$part was getting higher. 3) Scholastic accomplishment of experimental group became higher than that of controlled group.

Keywords

References

  1. 한국가정과 교육학회지 중학생의 가정과 교육 학습요구도 및 가정생활 참여에 관한 연구 김경숙
  2. 한국가정과 교육학회지 v.8 no.2 제7차 교육과정 개정을 위한 가정계 고등학교 교육과정 체제 및 구조 개선 연구 김경애
  3. 한국가정과 교육학회지 v.9 no.1 제7차 가정과 교육과정의 방향 모색 김경애
  4. 옷감 짜기 김경옥(외 2인)
  5. 의류소재 선정요소 분석을 통한 텍스타일 머천다이징 전략 김근배
  6. 중학교 가정과 교육용 소프트웨어의 개발과 학습 효과에 관한 연구 김남숙
  7. 신세대 소비자의 의복 선택행동에 관한 연구 김미경
  8. 디자이너를 위한 섬유소재 김선미
  9. 의복 재료학 김성연
  10. 고등학교 가정과 교과내용의 필요도에 관한 조사 연구 김순교
  11. 프로그램(섬유에서 의복까지) 김순주
  12. 디자이너를 위한 섬유소재 김선미(외 1인)
  13. CAI 프로그램의 현장 적용 연구 김영숙
  14. 고등학교 가정 김은애(외 6인)
  15. 여자중학생을 위한 의복 치수 설정에 관한 연구 김은희
  16. 가정과 교수·학습 방법 김희영
  17. 패션 일러스트레이션에 나타난 직물 표현방법에 관한 연구 배계인
  18. 한국가정과 교육학회지 v.10 no.2 창의성 증진을 위한 가정과 교수·학습에 관한 연구 권유진
  19. 한국가정과 교육학회지 v.9 no.2 중학교 가정과 교육내용의 중요성에 관한 연구 박일록
  20. 한국가정과 교육학회지 v.10 no.1 고등학교 가정과 의복 재료 탐구실험학습 모형개발 라상숙
  21. 새로운 의복구성 권오경(외 1인 편역)
  22. 면직물 제직년대에 관한 연구 민길자
  23. 한국민속 종합조사보고서 민길자
  24. 고등학교 가정 서병숙(외 6인)
  25. 소비자의 의복쇼핑성향 서은희
  26. 여자중·고등학생의 의복행동과 욕구와의 상관연구 장광옥
  27. 한국가정과 교육학회지 v.6 no.1 중·고등학교 가정과목 의생활 분야 교육내용연구 성화경
  28. 한국가정과 교육학회지 v.1 no.1 효과적인 중등학교 가정과 교육을 위한 교재연구의 필요성 손원교
  29. 고등학교 가정 성화경(외 7인)
  30. 가정과 수업 신상옥(외 1인)
  31. 섬유 신소재의 이해 신정숙