The Effects of Practical Reasoning Home Economics Instruction applied to Food & Nutrition Units on Female High School Students` Morality

식생활 단원에 적용한 가정과 실천적 추론 수업이 여고생의 도덕성에 미치는 효과

  • Published : 2001.12.01

Abstract

The purpose of this research is to discover how Practical Reasoning Home Economics Instruction(PRHEI) applied to food and nutrition units would impact on the morality of female high school students. The research sample was drawn from the two freshman classes of \"M\" High School far Girls. located in the Pusan area. One classroom of 50 students was used as the test group and the other of 47 as the control group for the total of 97 students. Measuring the intellectual and behavioral morality scores followed the pre-post test design under which the PRHEI was administered to the test group during the period of eight weeks in a semester. Whereas the control group received the conventional lecture-oriented instruction during the same period. The effects of PRHEI on morality were measured using the system developed in 1972 by Ontario Institute for Studies in Education. and translated by Kim. Ahn-Jung in 1982. The system developed by Yang. Byung-Han in 1994 was utilized to measure the behavioral morality score. In analyzing the collected data. SPSS/WIN was used to generate means standard deviation and t-test. The research findings are as follows : First. The students who have been taught under the PRHEI score higher on the intellectual morality scale than the control group receiving the lecture-oriented instruction. Second. The test croup students do not show any notable differences from the control group students receiving the lecture-oriented approach on the behavioral morality scale; however, the former do show statistically significant differences from the latter in the sub-factor of honesty scoring higher means over the control group.

Keywords

References

  1. 중학교 가정과 교육과정 해설 교육부
  2. 연세 논총 no.26 도덕발달을 위한 종교 교육 강회천
  3. 공주대학교 교육대학원 석사 학위논문 도덕성을 지향한 과학교육의 정의적 접근 김기덕
  4. Kohlberg의 도덕발달의 철학 김봉소;김민남(공역)
  5. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 교사의 관심에 기초한 실천적 추론 가정과 수업의 실행 과정에 대한 연구 김재광
  6. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 실천 문제 해결 수업 모형을 적용한 중학교 가정과 인간발달과 가족 관계 영역의 수업지도안 개발 도난희
  7. 중앙대학교 대학원 석사학위논문 실천적 문제 중심의 고등학교 가정과 교육과정 개발에 관한 연구-식생활 내용을 중심으로 류지연
  8. 관동대학교 교육대학원 석사학위논문 실천 중심의 인성교육이 아동의 도덕성 발달에 미치는 영향 박대균
  9. 도덕과 교육 박용헌
  10. 한국교원대학교 석사학위논문 실천적 추론 가정과 수업이 비판적 사고력에 미치는 효과 - 가족 관계와 자원관리 단원을 중심으로 변현진
  11. 한양대학교 대학원 박사학위논문 체육활동을 통한 도덕성발달에 관한 연구 변호광
  12. 창원대학교 학생생활 연구소 no.7 종교가 도덕성에 미치는 영향 양병한과 김종구
  13. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 세 가지 행동체계에 따른 중 · 고등학교 가정교과 식생활 내용에 대한 교사의 요구조사 유난숙
  14. 서울대학교 대학원 석사학위논문 초등학교 체육프로그램을 통한 도덕성 발달 연구 윤만형
  15. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문 남녀 고등학생이 인식한 실천적 문제 중심 가정과 수업의 교과-인간발달 영역을 중심으로 윤복순
  16. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 도덕적 판단력 신장을 위한 수업 모형의 효과 이인수
  17. 한국교육개발원 연구보고 청소년의 의식 구조 및 형성 배경 이재창
  18. 도덕과 교육이론 이종호
  19. 원광대학교 대학원 석사학위논문 청소년의 도덕성 발달에 관한 연구-인성적 측면을 중심으로 이진웅
  20. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 실천적 추론 가정과 수업이 여고생들의 창의성에 미치는 효과 이현미
  21. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 Majorie, M. Brown의 가정과 교과과정 모형에 근거한 인간 발달과 가족 관계 영역의 학습지도안 개발 장혜경
  22. 원광대학교 교육대학원 석사학위논문 가치 갈등 Program 적용이 고등학생의 도덕성 발달에 미치는 영향 정순근
  23. 공주대학교육대학원 석사학위논문 가치명료화를 위한 토의 상담 프로그램 활용이 아동의 도덕성발달에 미치는 영향 정익채
  24. 대한가정학회지 v.37 no.3 실천적 추론 가정과수업이 한국 여고생들의 의사결정 능력에미치는 효과 및 의사결정 능력과 관계하는 요인 채정현
  25. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문 도덕성을 기르기 위한 고등학교 화학의한 수업내용 최종걸
  26. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities Alternative theories of ethical thought Arcus, M.E.
  27. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities Ethical action for policy affecting families : The role of critical theory Baldwin, E.E.
  28. Principles of Behavior Modification Bandura, A.
  29. Home Economics: A Definition Brown, M. M.;Paolucci, B.
  30. What is Home Economics Education? Brown, M. M.
  31. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities A Framework for creating a shared moral ecology in family and consumer Sciences Bubolz, M.M.;Clifford, M.C.
  32. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities Practical reasoning: What is it? how do we enbance It? Coombs, J.R.
  33. in moral development and behavior(ed.) Moral stages and moralization Kohlberg, L.
  34. In R. G. Tomas(ed) Problem solving: definition and meaning Laster, J. F.
  35. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities Reflection and Ethical Action: A Critical Theory of Self-Formation Morgaine, C.A.
  36. In Thinking for Ethical Action in Families and Communities Thinking for Ethical Action in Families: Family and Consumer Sciences Meanings Thomas, R.G.