Applying STS Program to Improve the Level-Based Investigation Competence

수준별 탐구 능력 신장을 위한 STS 학습 프로그램의 적용

  • Kang, Chun-Dug (Earth Science Education Major, Graduate School of Education, Kyungpook National University) ;
  • Yoon, Ill-Hee (Earth Science Education Major, Graduate School of Education, Kyungpook National University)
  • 강천덕 (경북대학교 교육대학원 지구과학교육전공) ;
  • 윤일희 (경북대학교 교육대학원 지구과학교육전공)
  • Published : 2001.04.30

Abstract

To approach science education for all which has been required in STS program, it is indispensable to develop variously differentiated education courses that are suitable for various students. In order to do that, we have to abstract essential items that are dealt with in common from science textbook which is regarded as the kernel of science education. Then, these items are developed by fitting for each level-STS science study models. The purpose of this study is to improve the level-based investigation competence by applying these models to various level learning. We obtained some results as the following: First, there has been a positive change for attitude to study science in part. Second, we find the materials in our life and this study is relating to science, technique and society. So we find out the fact that there is close connection between science technique and our life. And also it helps encourage to learn. Third, in the process of searching for and producing STS materials, students have a chance to study for themselves by working out self-leading research activity. Finally, students can reduce a preconception that science is difficult by encouraging attitudes to search for and make our problems in our life scientifically and the habits thinking of and understanding our daily life itself in the scientific sight.

STS 학습 프로그램이 요구하는 바를 현장 과학 교육에 구현시키기 위해서는 모든 학습자에게 적절한 수준별 교육 자료들을 개발할 필요가 있다. 이를 위하여 과학교육의 핵심으로 볼 수 있는 과학 교과서에서 공통적으로 꼭 다루어야 할 필수항목을 추출하였다 그런 다음, 이 항목들을 수준별 STS 과학 수업 모형에 적합하도록 개발하였다. 이연구의 목적은 수준별 탐구 능력을 신장하기 위해서 STS 학습 프로그램을 적용하는 데 있다. 이 연구를 실시한 결과 다음과 같은 몇 가지 결론을 얻을 수 있었다: 첫째, 부분적이나마 과학 교과목을 학습하는 태도에 긍정적인 변화가 있었다. 둘째, 생활 주변에서 그 소재를 찾아 과학. 기술, 사회에 접목시킨 수업이기에 과학 기술과 우리의 생활이 밀접한 관계에 있다는 사실을 알게 되었고, 학습의 흥미 유발에 많은 도움이 되었다. 셋째, STS 소재를 구안(具案), 제작하는 과정에서 학생의 자기 주도적 탐구 활동이 이루어짐으로써 스스로 학습하는 계기를 마련할 수 있었다. 넷째, STS 학습프로그램을 적용한 실험집단과 전통적 수업 방식을 적용한 비교집단 사이에는 실험집단이 유의미하게 학업 성취도의 증가가 있었다.

Keywords

References

  1. 공통과학 강만식;정창희;이원식;흥승수;이창진;장병기;윤용
  2. 경북대학교 교육대학원 석사학위 논문 수준별 탐구 능력 신장을 위한 STS학습 프로그램의 적용 강천덕
  3. '95장학자료 STS 과학교육의 이론과 실제 경상북도교육청
  4. 공통과학 권재술;김범기;최병순;현종오;이길재;최진복;정진우;홍성일
  5. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학교 생물 STS 학습지도자료 개발 권희진
  6. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문 STS 학습지도 자료의 개발에 관한 연구: 공통가학의 환경 단원을 중심으로, 김수련
  7. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 STS 교육의 현장 적용에 대한 한국과 일본 중학교 과학 교사들의 의견 분석 김숙현
  8. 서울대학교 대학원 석사학위논문 과학과 기술 및 사회의 관계 도입 수업이 과학 흥미에 미치는 효과 김은경
  9. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문 STS 학습프로그램이 고등학교 학생들의 학업성취도 및 과학적 태도에 미치는 효과 김인겸
  10. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 중등학교 과학교사들의 STS 교육에 관한 인식조사 김형식
  11. 한국지구과학회지 v.18 no.6 고등학교 과학 I(하) 천문영역에 대한 STS 프로그램적용이 학생들의 과학적 태도와 학업성취도에 미치는 효과 류주현;유계화
  12. 목포대학교 교육대학원 석사학위논문 STS 프로그램 학습 적용이 창의적 사고 및 과학적 태도 변화에 미치는 효과 명선옥
  13. 공통과학 박승재;이학동;문정대;우정옥;정풍호;정완호;채우기;민경덕;오시균;성민웅;이상진;김봉석;송진웅;김영수;지원균
  14. 한국대학교 대학원 석사학위논문 STS적 관점에서 본 현행 공통과학 교과서의 비교 분석 박인호
  15. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문 공통과학 교과서 분석 및 STS적 접근 방법에 의한 교수 자료 개발 백형표
  16. 공통과학 우규환;홍종배;안태인;권병두;김영준;이성묵;이희선;손병주;홍숙윤;김용숙;임건일;전성용
  17. 연세대학교 행정대학원 석사학위논문 고등학교 화학교육을 위한 STS적 수업방식에 대한 연구 유정희
  18. 공통과학 장남기;박용안;조희형;서정쌍;이수종;권경오;김무성;이찬영;김남일;이진승;선우종철;치면우;서인호
  19. 공통과학 정해문;김영민;김재영;김찬종;김창호;방태철;안태근;윤경일;이광만;이범홍;이양락;정홍대
  20. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 고등학생들과 과학교사들의 과학_기술_사회(STS) 에 대한 인식 조사 조선향
  21. STS무엇인가 조희형
  22. 성균관대학교 교육대학원 석사학윈논문 제 5차 교육과정에 의한「과학 I(상)」 교과서와 제6차 교육과정에 의한 「공통과학」 교과서의 STS 내용분석 차영미
  23. 경북대학교 대학원 석사학위논문 STS 학습 모형이 학생들의 과학적 태도에 미치는 효과 최영철
  24. 공통과학 한복수;하병권;박승각;정구조;구창현;박범익;이팽윤;김주훈;이태욱;박수인
  25. 공통과학 한종하;이문원;최동현;최우섭;이상훈;최승언;허명;김경호;노석구