Abstract
This article is concerned with the development of adjustment factors that can be applied to the capacity estimation of modem roundabouts, which have not yet been introduced in Korea. There are two main model approaches that estimate the capacity at modern roundabouts throughout the world, namely, empirical statistical models and theoretical models. The formula in this paper adopts the basic structure of the 2000 HCM model, a notable theoretical model initially developed by gap acceptance theory. However, the formula proffered in this paper takes into account equivalent adjustment factors for consistency and homogeneity assumptions made in the original formula. In addition, another adjustment factor for approach grades at roundabouts is also introduced. Thus, the HCM formula is gradually enhanced with the adjustment factors developed in this paper. Some computational efforts are made for the validity of equivalent adjustment factors.
본 연구는 우리나라에는 아직 소개된 바가 없는 현대식 회전교차로의 용량분석을 실시하는 경우 활용될 수 있는 새로운 형태의 용량 보정계수의 도출에 관한 것이다. 현재 세계 각 국에서 사용하고 있는 회전교차로의 용량 관련식들은 경험식 모형과 이론식 모형으로 대별된다. 본 연구에서 채택한 용량 모형식은 간격수락이론에 의한 이론식 용량 모형식으로서 2000년 미국 도로용량편람(HCM)에서 제시하고 있는 모형식과 기본구조는 동일하지만, 기본 모형식의 유도과정에서 가정된 비현실적인 요소인 차량/운전자의 임계간격과 추종시간의 일관성과 동질성의 문제를 해결할 수 있는 동등한 용량 보정계수들과 교차로의 기하구조 특히 경사도에 대한 보정계수를 각각 도출하여 모형식에 활용하도록 하는 확장된 용량 모형식이다. 도출된 용량보정계수와 용량과의 관계를 분석하기 위하여 컴퓨터 시뮬레이션에 의한 계산결과를 제시한다.