Physics Learning Through a Socratic Dialogue in Small Group Discussion

소집단 토론이 결합된 소크라테스 질문법을 통한 물리 학습 지도 모형

Kim, Jae-Woo;Oh, Won-Kun
김재우;오원근

  • Published : 2002.10.01

Abstract

A group discussion method of teaching, in which a Socratic dialogue is applied to a large-sized class, was developed. The characteristics of this method are as follows; (1) A series of structured Socratic questions pertinent to the topics are presented; (2) Students’ responses to the questions are written down in the developed rubric; (3) Students’ thoughts are clarified through peer discussions, so meta-cognition on their ideas improved; and (4) documents in the rubric are used as raw materials for performance or diagnostic evaluation.

소크라테스 질문법을 소집단 토론과 결합하여 다인수 학급에도 적용할 수 있는 물리 학습 지도 모형을 개발하였다. 소크라테스 교수법이 개인교수법으로서는 효과적이지만 다인수 학급에는 사용하기 곤란하다는 약점을 소집단 결합함으로써 해소하고자 하였다. 본 학습 지도 모형의 특징은 구조화된 교사의 질문이 순차적으로 이어지며, 제시된 질문에 대한 학생의 생각들이 구안된 기록지에 기록되어 학생들의 생각이 수업 중에 드러나도록 하고, 드러난 학생 자신의 생각을 동료들의 생각과 비교 ${\cdot}$검토하는 토론을 통하여 자신이 가진 생각을 명료화하고, 반성적 활동을 촉진하여 스스로 지식을 구성할 수 있도록 한다는 점이다. 또한 수업 중에 기록된 학생들의 사고 내용은 수행 평가 자료로서 활용될 수 있으며, 후속 수업에 사용될 수 있는 진단 평가의 기능을 할 수도 있다.

Keywords

References

  1. The Liberal Art of Science AAAS
  2. The psychology of meaningful verbal learning D. P. Ausubel
  3. Journal of Research in Science Teaching v.28 no.2 J. R. Baird;P. J. Fensham;R. F. Gunstone;R. T. Whit https://doi.org/10.1002/tea.3660280207
  4. Instructional Science v.18 no.4 D. E. Brown;J. Clement https://doi.org/10.1007/BF00118013
  5. Science Teaching Reconsidered: A Handbook CUSE
  6. Science Education v.74 no.5 A. Dreyfus;E. Jungwirth;R. Eliovitch https://doi.org/10.1002/sce.3730740506
  7. The Pupil as Scientist? R. Driver
  8. Childrens' Ideas in Science R. Driver;E. Guesne;A. Tiberghien
  9. Making sense of secondary science : Research into children's ideas R. Driver;A. Squires;P. Rushworth;V. Wood-Robinson
  10. Improving Teaching and Learning in science and mathematics R. Driver;P. H. Scott;D. F. Treagust(ed.);R. Duit(ed.);B. J. Fraser(ed.)
  11. Improving Teaching and Learning in science and mathematics R. Duit;J. Confrey;D. F. Treagust(ed.);R. Duit(ed.);B. J. Fraser(ed.)
  12. The Content of Science: A constructivist approach to its teaching and learning P. J. Fensham;R. F. Gunstone;R. T. White
  13. Research in Science and Technology Education v.4 J. Gilbert;M. Pope https://doi.org/10.1080/0263514860040107
  14. The Physics Teacher v.30 no.9 R. R. Hake https://doi.org/10.1119/1.2343637
  15. Instructional Science v.13 P. W. Hewson;M. G. Hewson https://doi.org/10.1007/BF00051837
  16. American Education Research Journal v.27 no.4 A. King https://doi.org/10.3102/00028312027004664
  17. Journal of Research in Science Teaching v.29 no.8 M. O'Loughlin https://doi.org/10.1002/tea.3660290805
  18. Bibliography: Students' alternative frameworks and science education H. Pfundt;R. Duit
  19. Research in physics teaching: Theoretical issues and empirical studies P. H. Scott;H. M. Asoko;R. Driver;R. Duit(ed.);F. Goldberg(ed.);H. Niedderer(ed.)
  20. Science Education v.72 no.2 J. Stepans;S. Dyche;R. Beiswenger https://doi.org/10.1002/sce.3730720207
  21. Science Education v.75 no.1 G. H. Wheatley https://doi.org/10.1002/sce.3730750103
  22. 박사학위논문, 서울대학교 대학원 김명환
  23. 한국과학교육학회지 v.17 no.1 김재우;오원근;박승재
  24. 한국과학교육학회지 v.22 no.2 김재우;오원근
  25. 석사학위논문, 서울대학교 대학원 박영희
  26. 석사 학위논문, 경상대학교 교육대학원 조정웅
  27. 물리교육 v.15 no.1 임성민;김은숙;박승재
  28. 교육학연구 v.37 no.1 김회용