Abstract
Recently, the geotextiles have become a new engineering material with numerous applications. One of these applications is the use of geotextile tube for river or coastal line protection. Geotextile tubes hydraulically or mechanically filled with dredged materials have been applied in hydraulic and coastal engineering (detached breakwater, groins and jetty). The geotextile tubes we made of sewn geosynthetics sheets. This paper presents the geotechnical behavior and shape variation of geotextile tube based on the two pilot scale field tests results. The field model tests we performed on the two types of dredged materials(sand, silty clay) at the Songdo New City construction site. The dredged materials were dredged by the dredging ship and hydraulically pumped into the geotextile tube. Based upon the results obtained from the tests, when the dredged sand is pumped in, the tube drops about 40% in height within 2 days after only one pumping process. On the other hand, if the clayey filling material is used, the pumping step must be divided $3{\sim}4$ stages fur drainage and sediment. After completed drainage, the height of the geotextile tube reduces approximately 50% within a month.
지오텍스타일 튜브공법은 고강도 토목섬유인 지오텍스타일의 최신 적용분야로, 지오텍스타일을 튜브모양으로 재봉하여 내부에 수리학적방법이나 기계적인 방법으로 준설재료를 채워 해안 침식방지 구조물, 항만구조물 (이안제, 돌제, 도류재), 제방 등을 형성하는 공법이다. 일반적으로 지오텍스타일 튜브는 구조체 상단에 일정거리 간격의 주입구와 상부 여수의 배수를 위한 유출구를 설치한다. 본 연구에서는 실대형 현장시험 결과를 바탕으로 지오텍스타일 튜브의 형태변화와 지반공학적 거동에 대하여 연구하였다. 실대형 현장시험은 송도 신도시 부지조성공사 현장에서 두 종류의 준설재료(모래, 실트질 점토)에 대하여 실시하였으며, 지오텍스타일 튜브의 채움작업은 준설선을 이용한 수리학적 펌핑방법을 적용하였다. 현장시험 결과에 의하면, 준설모래를 채움재로 사용할 경우, 1단계의 준설펌핑작업을 통하여 초기 설계높이의 채움작업이 가능하며, 지오튜브의 형태변화는 2일 경과 후 40%의 유효높이 감소를 보이며 수렴하였다. 반면, 실트질 점토를 채움재료로 사용하였을 경우, 초기설계높이의 채움작업을 위하여 $3{\sim}4$단계의 단계별 채움작업이 필요하며, 높이감소의 수렴까지 약 한달이 소요되었다. 또한, 최종높이는 초기 설계높이의 50%로 감소하였다.