A Study of the Expression of Human Body in Modern Fashion Design - focused on fashion design since 1990-

현대 패션 디자인에 나타난 신체표현 분석에 대한 연구 - 1900년 이후의 패션 디자인을 중심으로 -

  • Published : 2002.07.01

Abstract

This study is intended to observe the meaning, aesthetic formative characteristics of the human body which is introduced and applied to the fashion design. The analysis of the modern fashion design describing the human body refers to the extracted fashion design which expresses the human body appearing in domestic & foreign fashion magazines as well as publications associated with it and published since 1990. The analysis of the way of expression, the image and the design elements in these fashion design works, has had to formative characteristics in each of the three parts. The pursuit of formative characteristics through simplifying the expression of the human body, uprising of anatomical expression, and metaphorical expression with the help of personification and objectification can be thought of as characteristics of expressing pattern. And the op-art, optical illusion by virtue of pointillism, the use of non-woven molding, and action painting technique can be described as expression tools to recognize the human body. Images are presented in the characteristics of being grotesque, humorous, erotic, futuristic and mysterious. The characteristics of designs are expressed in creative detail, trimming, pattern and accessory using the form of human body itself as an item of clothing tends to show the unity of human body and clothing. The human body in the modern era reflects the post human image as well as its meaning as a medium and tool. It is also perceived as a specific object to be self-conscious of in this reality with the loss of humanity, alienation and the confusion of identity. The analysis of the image and way of expression of human body in the fashion design, and the meaning of human body will play an important role of identifying tole viewpoint about human body as well as prospecting what the human being will be in the future.

Keywords

References

  1. 기와노 히로시, 진중권 역(1992). 예술.기호 .정보. 도서출판 샛길
  2. 김원방(1998) 잔혹극 속의 현대미술. 예경
  3. 김정애(1995 ). 20세기 후반에 나타난 테크노-사이버패션에 관한 연구. 홍익대 산미대학원 석사학위논문
  4. 김현화(1997). 옵아트와 키네틱 아트. 월간미술. 2
  5. 김홍희(1998) 페미니즘.비디오 미술. 도서출판 재원
  6. 니콜라스 미르조예프/이윤희, 이필 옮김(1999). 바디스케이프. 시각과 언어
  7. Maria Termini/유인수 편역(1982). 실크스크린. 미진사
  8. M. H. Abrams/최상규 옮김(1995) 문학용어사전. 보성출판사
  9. 박은주(1998). 미술에의 접근. 미진사
  10. 서기숙(1999)). 패션에서 페티시즘의 정신분석학적.사회경제학적 관점에서의 연구. 서울대학교대학원 석사학위논문
  11. 양해림(2001). 미의 퓨전시대. 철학과 현실사
  12. 오창섭(1997). 디자인과 키치. 서울: 토마토
  13. 유송옥(1997). 복식의장학. 교문사
  14. 윤지선(2000). 현대회화에 부각되어진 Text로서의 신체와 성적 Identity에 대한 연구. 한남대 미술학과석사학위논문
  15. 이거룡(1999). 몸 또는 욕망의 사다리. 한길사
  16. 이경손, 김희섭(1998). 의생활과 패션 코디네이션. 교문사
  17. 이안 심프슨/최기득 옮김(1994). 드로잉 기법. 예경
  18. 이의정, 양축회(1998). 페티시즘. 도서출판 경춘사
  19. 임숙자(1998). 신체장식. 경춘사
  20. 조현주(1997). 패션에 나타난 유우머 경북대 대학원 석사학위논문
  21. 철학대사전(1964). 고려출판사
  22. 카트린느 미예/염명순 옮김(1987). 프랑스 현대미술. 시각과 언어
  23. Philip Thomson/김영무 옮김(1986). 그로테스크 서울대학교출판부
  24. 헹크만, 로터/김진수 옮김(1999). 미학사전. 도서출판 예경