The Relationships among Multiple Intelligence, Creativity and Home Economics achievements of the middle & high school students.

중ㆍ고등학생의 다중지능 및 창의성과 가정과 학업성취도와의 관계

  • 정미경 (대구교육대학교 실과교육과)
  • Published : 2002.12.01

Abstract

The Purposes of This Study is to investigate the relationships among Multiple Intelligence(MI). Creativity and Home Economics achievements of the middle & high school students. The research of this study are performed as follows Subject of this study were 142 middle school student & 127 girls' high school. And The “Creativity Test” developed by Korean Creativity Research Institute(1998). Multiple Developmental Assesment scale were administrated as data gathering tools And end-term exam scores on 9 subject were collected as the measure of academic achievement. Especially the Home Economics achievement were collected with Written test and performance assesment. The data were analysed by pearson's correlation. The findings of this study were as follows: 1) A statistically significant correlation among the MI and Home Economics achievements in middle school students(linguistic, Logical-mathematical. Musical. Interpersonal, Intrapersonal) and high school students(linguistic, Logical-mathematical, Interpersonal) were found. But There were not statistical difference between another 8 subjects. 2) In middle school students. a statistically significant correlation among the creativity and Home Economics achievements were found But in high school students, statistically significant correlation among the creativity and Home Economics achievements were not found 3) In MI and Home Economics achievements correlation. there were not difference between written test and performance assesment.

Keywords

References

  1. 제주대학교 논문집 제28집 창의력 신장을 위한 교육방략 고명규
  2. 실과(기술 · 가정) 교육과정 교육부
  3. 초등학교 교육과정 해설 교육부
  4. 한양대학교 대학원 석사학위논문 다중지능 이론에 기초한 쓰기 통합교육 과정 개발 곽현선
  5. 서울대학교 대학원 석사학위논문 다중지능 측정도구의 타당화 연구 김현진
  6. 서울대학교 대학원 석사학위논문 지각된 다중지능의 집단차와 IQ 및 성적과의 관계 분석 연구 류숙희
  7. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문 다중지능이론에 기초한 교육과정 통합 프로그램의 개발 효과 서경화
  8. 한양대학교 대학원 석사학위논문 다중지능이론에 기초한 수업활동이 초등학교 학업성취도에 미치는 영향 손승현
  9. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문 Gardner의 다중지능이론에 대한 경험적 타당화 연구 신예덕
  10. 교육학연구 v.28 no.1 다중지능이론과 학교교육의 개선에 관한 연구 심우섭
  11. 연세대학교 대학원 석사학위논문 창의력의 성격적 요인에 관한 연구 안범희
  12. 실과(기술 · 가정) 교육목표 연구 세미나 자료집 21세기 지식기반과 가정과교육의 방향 왕석순
  13. 경북대학교 대학원 석사학위논문 deBono의 CoRT 사고교육 프로그램이 국민학생의 창의성 향상에 미치는 효과 원새연
  14. 한국가정과교육학회지 v.5 no.1 창의력 개발을 위한 가정과 교수- 학습방법 윤인경
  15. 한국가정과교육학회지 v.11 no.1 가정과 교육의 새로운 패러다임 탐색, 1999년 동계학술대회 주제발표 윤인경
  16. 성균관대학교 대학원 박사학위논문 창의성의 구성 요인과 훈련 효과 이인순
  17. 한국교육과정평가원 연구보고서(RRC-2001-2) 실과(기술 가정)교육목표 및 내용체계 연구(I) 이춘식
  18. 한국가정과교육학회지 v.10 no.1 창의성 관점에서의 중학교 가정과 교과서 내용분석 정미경
  19. 한양대학교 대학원 박사학위논문 다중지능 이론에 기초한 교수-학습 활동 개발 및 효과 분석: 개인지능을 중심으로 정태희
  20. 전주교육대학교 교육대학원 석사학위논문 초등학생의 성별, 다중지능 수준과 창의성 및 학업성취도와의 관계 조선옥
  21. 청주교육대학원 석사학위논문 다중지능 이론을 적용한 초등영어 교수- 학습 효과에 관한 연구 조향숙
  22. 한국가정과교육학회지 v.12 no.3 중학교 가정과 '인간발달과 가족관계'영역에서 Gordon의 창의적 문제해결 기법의 적용 최기옥
  23. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 초등학생의 다중지능과 창의성 및 학업성취도와의 관계 최정민
  24. 교육심리연구 v.12 no.1 H. 가드너의 다중지능 이론의 교육적 적용- 그 가능성과 한계 하대현
  25. 교육학연구 v.40 no.1 MI 이론에 대한 경험적 타당화 연구(1)- 지능의 독립성 검증을 중심으로 하대현(외)
  26. Multiple Intelligences in the classroom;복합지능과 교육 Armstrong,T.;전윤식(공역);강윤심(공역)
  27. Multiple Intelligences and Student Achivement: Success Stories From Six Schools Campell,L.;Campell,B.
  28. Educational Leadership v.55 no.1 The first seven and the eight: A conversation with Howard Gardner Checkley,K.
  29. Beyond Intelligence Tests: The Relationships among Intelligence, Creativity, and Intuition, in Two Modalities Emma E. Policastro
  30. Integrating Curricula with Multiple Intelligences Fogarty,R.;Stoehr,J.
  31. Understanding spatial Intelligence through The program Solving of Young Children from Culturally Different Background: An analysis of Behaviors and Products Gail Waechter Corkill
  32. Frames of Mind: The theory of multiple intelligence Gardner,H.
  33. Frames of Mind;마음의 틀 Gardner,H.;이경희(역)
  34. Multiple Intelligence: The theory in practice;다중지능 이론의 이론과 실제 Gardner,H.
  35. Intelligence Reframes: Multiple Intelligence for The 21st Century Gardner,H.
  36. Multiple Intelligences Kagan,S.;Kagan,M.
  37. Essays on the Intellect Association for Supervision & Curriculum Development Link,F.(ed.)
  38. Creativity: A multifaceted phenomenon Mackinnon,D.W.;J.D.Roslansky(ed.)
  39. Educational Leadership v.49 no.2 The Greening of learning: Using the eighth intelligence Meyer,M.
  40. Developing Student Multiple Intelligences Nicholson-Nelson, K.
  41. Guiding creative talent Torrance,E.P.
  42. Creativity: Its educational implication Torrance,E.P.
  43. Encouraging creative learning for the gifted and talented Treffinger,D.J.
  44. Creativity assessment packet Williams,P.E.