DOI QR코드

DOI QR Code

Full Scale Durability Test of Basic Trainer

기본 훈련기 실기체 내구성시험

  • Published : 2002.08.01

Abstract

The general requirements to achieve the structural integrity of the airframe are described in the military specification, MIL-STD-1530A. One of these requirements is the durability and damage tolerance of the airframe, which should be shown through the analysis and test based on the related specifications. This paper introduces the full scale durability test to evaluate the structural safety and durability of the basic trainer, KT-1. The test was performed according to the procedure in the military specification. The flight by flight load spectrum was developed by KT-1 fatigue load criteria and used for the durability test. The durability test had been performed for 4 service lives and was completed successfully. Therefore, it was shown that KT-1 airframe satisfied the durability requirements.

항공기 구조 개발에 관련된 MIL-STD-1530A에는 구조 건전성을 확보하기 위한 요구사항이 기술되어 있다. 기체 구조의 내구성 및 손상허용성은 요구사항 중의 하나로서 관련 규격서의 요구조건과 절차에 따라 해석 및 시험을 통하여 입증되어야 한다. 본 논문에서는 기본 훈련기의 안전성 및 내구성 평가를 위한 실기체 내구성시험에 대하여 소개하였다. 내구성시험은 미군사규격서의 요구조건 및 절차에 따라 수행되었다. 내구성시험의 시험하중은 비행대비행 하중 스펙트럼으로 기본 훈련기의 피로하중 기준에 의거하여 개발되었다. 4배 설계수명 동안의 내구성시험을 성공적으로 완료하였으며, 기본훈련기 구조가 내구성 요구조건을 만족하고 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. MIL-STD-1530A, "Aircraft Structural Integrity Program Airplane Requirements", 1975.
  2. MIL-A-008866B, "Airplane Strength and Rigidity Reliability Requirements, Repeated Loads and Fatigue", 1975.
  3. MIL-A-008867B, "Airplane Strength and Rigidity Ground Tests, 1975.
  4. ESDU 69023, "Average Gust Frequencies, Subsonic Transport Aircraft", 1989.
  5. 유홍주, 주영식, 김민성, 정병우, "기본 훈련기 하중 스펙트럼 개발 절차 및 기법", 한국항공우주학회지 제27권 제3호, 1999.

Cited by

  1. A Study on the Elevator Spar Improvement for the Operating Aircraft vol.19, pp.6, 2016, https://doi.org/10.9766/KIMST.2016.19.6.675