A Study of Kindergarden, Elementary, and Middle School Students' Conception Types and Trend of Grade Related to Evaporation and Conditions of Evaporation Activities

증발과 증발 조건에 관한 활동에서 유.초.중학교 학생들의 개념 유형 및 학년별 경향성에 관한 연구

  • Published : 2002.06.30

Abstract

This study was to investigate the K-8 grade students' conception types and trend of grade related to evaporation and conditions of evaporation activities. Twenty-five students were random sampled and they were interviewed in-depth during designed activities related to evaporation and conditions of evaporation. The data were analyzed qualitatively. The students' conceptions related to evaporation activities were divided into 5 types. The conceptions related to conditions of evaporation were divided into 5 types, too. Students' conceptions gradually changed to scientific conceptions with grade. But alternative conceptions were continued also.

본 연구는 증발과 증발 조건에 관련된 활동으로부터 유치원부터 중학교 2학년까지 학생들의 개념 유형과 학년별 경향성을 알아보고자 하였다. 임의로 선정한 25명의 학생들을 대상으로 활동적 면접을 실시한 뒤, 수집된 자료를 질적으로 분석하였다. 증발에 대한 학생의 개념 유형은 5가지로 구분되었다. 또한 증발의 조건에 대한 학생의 개념 유형도 5가지로 구분되었다. 그리고 고학년으로 갈수록 과학적 개념으로 변화하지만 과학자의 개념과는 다른 개념이 지속되는 경향을 보였다.

Keywords

References

  1. 강태정(2000). 물질의 상태와 상태변화에 대한 초등학생의 개념 조사. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  2. 최행숙, 김은경. 백성혜. 이길재, 정완호(2001). 초등학생들의 열과 온도에 대한 대안개념 조사. 초등과학교육. 20(1), 123-138
  3. 김익진(1999). 초등학생의 열 개념의 유형과 온도 개념 형성의 관계. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위 논문
  4. 박홍순(1995). 국민학교 아동들의 증발 현상에 대한 이해도 조사. 상지대 교육대학원 석사학위 논문
  5. 신인철(1992). 증발과 응결에 대한 국민학생들의 개념 조사, 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  6. 신은수, 안경숙, 유은영, 김은정(1994). 생활과 환경 중심의 유아 과학 교육. 서울: 양서원
  7. 양영민(1992). 증발과 응결에 대한 국민학교 학생들의 개념조사. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  8. 유혜령(1998). 교재.교구 경험의 의미에 관하 현상학적 이해. 한국유아교육학회 1998 년도 연차 학술 대회 : 유아교육에서의 질적 연구, 113-135
  9. 이경우, 조부경, 김정준(1999). 구성주의 이론에 기초한 유아과학교육. 서울: 양서원
  10. 이원영, 김덕건(1995). 활동 중심의 유아 과학 교육. 서울: 양서원
  11. 이윤정(1994), 국민학교 4, 5학년 학생들의 증발과 응결에 대한 선개념 유형과 경험 활동 학습을 통한 개념 변화 연구
  12. 이정화(1994), 국민학교 저학년 학생의 증발과 응결에 대한 선개념 조사 및 수업을 통한 개념 변화. 이회여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  13. 조부경, 이경우, 장혜순, 김정준(1995). 문학적 접근에 기초한 유아과학교육, 서울: 교육부
  14. 최정열(2000). 물질의 변화에 대한 과학 활동에서 나타난 유아의 과학적 사고과정 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  15. Andrew. M, M.(1991), Elementary children's concepts of the water cycle. Doctoral dissertation, Oklahoma State University
  16. Ausubel, D. P, (1968), Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston
  17. Bar, V., & Galili, I.(1994). Stage of children's views about evaporation. International Journal of Science Education, 16(2), 157-174 https://doi.org/10.1080/0950069940160205
  18. Beveridge, M.(1985), The development of young children's understanding of the process of evaporation. British Journal of Educational Psychology. 55(1), 84-90 https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1985.tb02611.x
  19. Devries. R.(1986), Children's conception of shadow phenomena, genetic, social and general monographs, 112(4). 김정준 역(1990). 그림자 개념발달. 한국 어린이 육영회
  20. Driver, R. & Easley, J. (1983). Pupils and paradigms: A review of the literature related to concept development in adolescent science students. Studies in Science Education, 5, 61-64
  21. Inbody, D.(1963), Children's understanding of natural phenomena. Science Education, 47(3), 270-281
  22. Johnson, P. M.(1998a). Children's understanding of changes of state involving the gas state, Part 1: Boiling water and the particle theory. International Journal of Science Education, 20(5), 567-583 https://doi.org/10.1080/0950069980200505
  23. Johnson, P. M.(1998b). Children's understanding of changes of state involving the gas state, Part 2: Evaporation and condensation below boiling point. International Journal of Science Education, 20(6), 695-709 https://doi.org/10.1080/0950069980200607
  24. Kelly, G. J.(1997). Research traditions in comparative context: A philosophical challenge to radical constructivism. Science Education, 81, 355-375 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199705)81:3<355::AID-SCE6>3.0.CO;2-D
  25. Osborne, R. J. & Cosgrove, M. M.(1983). Children's conception of the change of State of Water. Journal of Research in Science Teaching, 20(9), 825-838 https://doi.org/10.1002/tea.3660200905
  26. Russell, T. & Watt, D.(1990). Primary SPACE project research report: Evaporation and condensa tion. Liverpool: Liverpool University
  27. Stavy, R.(1998). Children's conception of gas. International Journal of Science Education, 10(5), 553-560 https://doi.org/10.1080/0950069880100508
  28. Taiwo, A. A., Motswiri, M. J.. & Masene, R. (1999). Perceptions of the water cycle among primary school children in Botswana. International Journal of Science Education, 21(4), 413-429 https://doi.org/10.1080/095006999290633
  29. Tytler, R.(2000). A comparison of year 1 and year 6 students' conception of evaportion and condensation: Dimension of conceptual progression. International Journal of Science Education, 22(5), 447-467 https://doi.org/10.1080/095006900289723
  30. Tytler, R. Peterson, S.(2000). Children's responses to a classroom sequence on evaporation Individual and social perspectives on learning. National Association for Research in Science Teaching, 3, 1-15