Korean Students' Achievement in Scientific Literacy

우리 나라 학생들의 과학적 소양 성취도

  • Shin, Dong-Hee (Dankook University, Korea Institute of Curriculum & Evaluation) ;
  • Ro, Koog-Hyang (Dankook University, Korea Institute of Curriculum & Evaluation)
  • 신동희 (단국대학교, 한국교육과정평가원) ;
  • 노국향 (단국대학교, 한국교육과정평가원)
  • Published : 2002.03.30

Abstract

OECD/PISA(Programme for International Student Assessment) is significant in that it is the first international comparative study assessing 15-year-old students' scientific literacy. Based on Korean students' results of percent correct in 35 science items, several characteristics such as followings were revealed. First, from the perspectives of science application area, Korean students showed the highest achievement in the area of 'science in technology' followed by in the areas of 'science in life and health' and 'science in earth and environment'. Male students achieved significantly better than female counterparts in all three areas. Second, the achievement in items of science knowledge was significantly higher than in items of scientific processes. Whereas the achievement difference between science knowledge- and scientific process items was larger for male students. Third, from the perspectives of application contexts, Korean students showed the highest achievement in the historical context and the lowest achievement in the personal context. Fourth, from the perspectives of item format, Korean students performed significantly better in open-constructed items rather than in multiple-choice items. Fifth, Korean students showed low performance in items of biotechnology and environment-related issue, which was more prominent for female students. Sixth, whereas male students performed significantly better than female students in most aspects, it is noteworthy that there was no significant gender differences in items of scientific processes and females performed significantly better than male students in open-constructed items which require long sentence.

OECD에서 주관한 국제 비교 연구인 PISA는 만 15세 학생들의 과학적 소양을 평가하는 최초의 국제비교 연구란 점에서 의미가 크다. 35개의 PISA 과학문항에 대한 정답율 결과를 중심으로 우리 나라 학생들의 과학적 소양 성취도를 살펴본 결과, 다음과 같은 경향이 나타났다. 첫째, 과학의 적용 영역별로 살펴보면, 과학 기술, 생명 건강 과학, 지구 환경 과학 순으로 성취도가 높았고, 이 세 영역 모두 남학생이 여학생보다 유의미하게 높은 성취도가 나타났다. 둘째, 과학 지식보다는 과학 탐구에서 유의미하게 높은 성취도가 나타났으며, 특히 과학 지식 문항에 있어서 남학생이 여학생보다 유의미하게 높은 성취 결과를 보였다. 한편, 여학생들은 과학 탐구 문항에서 남학생들에 비해 상대적으로 높은 성취 결과를 보였다. 셋째, 상황별로 살펴보면, 역사적 상황에서 가장 높은 성취 결과를 보였고 개인적 상황에서 가장 낮은 성취수준을 보였다. 지역 공동체 및 지구적 상황의 문항에서 남학생들이 여학생들보다 유의미하게 높은 성취결과를 보인 반면, 개인적 상황의 문항에서는 여학생들이 남학생들보다 다소 높은 성취 결과가 나타났다. 넷째, 문항의 유형별로 살펴보면, 서술형보다는 선택형 문항에서 유의미하게 높은 성취 결과가 나타났고, 선다형과 진위형을 포함한 선택형 문항에서 남학생들이 여학생들보다 유의미하게 높은 성취 결과를 보였다. 한편, 우리 나라 학생들은 생명 공학과 환경에 관련된 문항에서 낮은 성취 결과가 나타났고, 특히 여학생의 경우 이러한 경향이 더욱 두드러졌다. 전반적으로 모든 측면에서 남학생의 성취도가 여학생보다 의미 있게 높았지만, 과학 탐구 문항에서는 여학생과 남학생 사이에 의미 있는 성취도 차이가 나타나지 않았고, 긴 문장의 서술이 필요한 문항에서는 여학생이 남학생보다 의미 있게 높은 성취도를 나타냈다.

Keywords

References

  1. 김성숙, 유준희, 서동엽, 이춘식, 임찬빈(1999). 제3차 수학 . 과학 성취도 국제 비교 반복 연구(TIMSS-R) 국내 평가 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 PRE 99-7-1
  2. 권재술, 최병순, 권치순, 양일호, 이경호, 김지나(1999). 초, 중, 고 학생들의 과학 지식 성취 수준 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 185-193
  3. 노국향, 최승현, 신동희, 이소영(2000a). OECD의 학생 평가: 읽기, 수학, 과학 평가틀 및 예시 문항. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2000-3
  4. 노국향, 최승현, 신동희, 이소영(2000b). 2000년 OECD 학업 성취도 국제 비교 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 PRE 2000-8-1
  5. 박 정(2001). 문항반응이론을 활용한 수행형 평가 문항 분석 방법. 교육학연구, 39(2), 215-232
  6. 신동희(1998). OECD 주관 학생 성취도 국제 비교연구-과학 영역을 중심으로. 한국과학교육학회지, 18(4), 651-656
  7. 신동희, 박 정, 노국향(2002). OECD 주관 학생 성취도 국제 비교 연구 (PISA 2000) 지구 환경 과학영역에서의 과학적 소양 성 차이 한국과학교육학회지, 22(1), 40-53
  8. 우종옥, 김범기, 허명. 김찬종, 양일호, 최관순, 김태선(1999) 초, 중, 고 학생들의 과학 탐구 능력 추이 분석을 위한 종단적 연구. 한국과학교육학회지, 19(2), 173-184
  9. 이재천, 김범기(1996). 고등 학생들의 과학에 대한 정의적 인식과 과학 탐구 능력 및 과학 학습 성취도의 구조 분석 한국과학교육학회지, 16(3)
  10. Becker, J. R.(1989). Gender and science achievement: A reanalysis of studies from two meta-analysis. Journal of Research in Science Teaching, 26, 141-169 https://doi.org/10.1002/tea.3660260206
  11. Beller, M., & Gafni, N.(1996). The 1991 International Assessment of Educational Progress in mathematics and science: The gender differences perspective. Journal of Educational Psychology, 88, 365-377 https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.365
  12. Ben-Shakhar, G., & Sinai, Y.(1991). Gender differences in multiple-choice tests: The role of differential guessing tendencies. Journal of Educational Measurement, 29, 1-17
  13. Bolger, N., & Kellaghan, T.(1990). Method of measurement and gender differences in scholastic achievement. Journal of Educational Measurement, 27, 165-174 https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1990.tb00740.x
  14. Burkam, D. T., Lee, V. E., & Smerdon, B. A.(1997). Gender and science learning early in high school: Subject matter and laboratory experiences. Educational Research Journal, 34(2), 297-331
  15. Fensham, P. J.(1995). STS and comparative assessment of scientific theory. Research in Science Education, 25(1), 33-38 https://doi.org/10.1007/BF02356458
  16. Fleming, M. L., & Malone, M. R.(1983). The relationship of student characteristics and student performance in science as viewed by meta-analysis research. Journal of Research in Science Teaching, 20, 481-495 https://doi.org/10.1002/tea.3660200510
  17. Hamilton, L. S.(1998). Gender differences on high school science achievement tests: Do format and content matter? Educational Evaluation and Policy Analysis, 20(3), 179-195 https://doi.org/10.3102/01623737020003179
  18. Hanna, G.(1986). Sex Differences in the Mathematics Achievement of Eighth Graders in Ontario. Journal for Research in Mathematics Education, 17(3), 231-237 https://doi.org/10.2307/749304
  19. Hedges, L. V., & Nowell, A.(1995). Sex differences in mental test scores, variability, and numbers of high scoring individuals. Science, 269, 41-45 https://doi.org/10.1126/science.7604277
  20. Lee, V. E. & Burkam, D. T.(1996). Gender differences in middle grade science achievement: subject domain, ability level, and course emphasis. Science Education, 80(6), 613-650 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199611)80:6<613::AID-SCE1>3.0.CO;2-M
  21. Manhart, J. J.(1998). Gender differences in scientific literacy. Paper presented at the Annual Meeting of the National Council on Measurement in Education: ED420522
  22. Mazzeo, J., Schmitt, A. P., & Bleistein, C. A.(1993). Sex-related performance differences on constructed-response and multiple-choice sections of advanced placement examinations (College Board Report No. 92-7). New York: College Entrance Examination Board
  23. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Fierros, E. G., Goldberg, A. L., & Stemler, S. E.(2000). Gender differences in achievement : IEA's Third International Mathematics and Science Study (TIMSS). TIMSS International Study Center, Boston College
  24. Murphy, R. J. L.(1982). Sex differences in objective test performance. British Journal of Educational Psychology, 52, 213-219 https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1982.tb00828.x
  25. Resnick, L. B., & Resnick, D. P.(1992). Assessing the thinking curriculum: New tools for educational reform. In B. R. Gifford & M. C. O'Connor (Eds.): Changing assessments: Alternative views of aptitude. achievement. and instruction (pp. 35-75). Boston: Kluwer
  26. Rowley, G. L.(1974). Which Examinees are Most Favored by the Use of Multiple Choice Tests? Journal of Educational Measurement, 11(1), 15-23
  27. Shamos, M. H.(1995). The myth of scientific literacy. Rutgers University Press
  28. Shavelson, R. J., Carey, N. B., & Webb, N. M.(1990). Indicators of science achievement: Options for a powerful policy instrument. Phi Delta Kappan, 71, 692-697
  29. Young, D. J. & Fraser, B. J.(1994). Gender differences in science achievement: Do school effects make a difference? Journal of Research in Science Teaching, 31, 857-871 https://doi.org/10.1002/tea.3660310808