High School Students' Interest on Minerals and Rocks

고등학생들의 광물과 암석에 대한 흥미도

  • Choi, Jun-Kyong (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Wee, Soo-Meen (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education)
  • 최준경 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 위수민 (한국교원대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2002.12.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate high school students' interest on minerals and rocks. Seven hundred and eighty three students from four different regions (i.e., Seoul, Kyunggi, Chungbuk and Jeju) participated in this study. The results can be summarized as follows: (1) The students have somewhat low interest about minerals and rocks. In addition, the students lose the interest because they have been forced to learn minerals and rocks theoretically. (2) Girls' interest on minerals and rocks was higher than that of boys.

이 연구는 광물과 암석에 대해 고등학생들이 얼마나 흥미를 가지고 있는지를 조사 ${\cdot}$ 분석하여 광물 및 암석 단원의 학습에 시사점을 얻는데 그 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 충북 및 제주 지역의 인문계 고등학교 3학년생 783명(남학생: 429명, 여학생: 354명)을 연구 대상으로 선정하였다. 광물과 암석에 대한 학생들의 관심과 호기심 정도의 조사 결과, 우리 주변에 있는 광물이나 암석에 대한 관심과 관련하여 많은 학생들이 흥미가 다소 부족한 것으로 나타났다. 또한 이 단원에 대해 전체적으로 여학생들이 남학생보다 더 긍정적인 반응을 보여 여학생들이 남학생 보다 더 흥미를 가지고 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 한국교원대학교 석사학위논문 질문지법과 문화기술적 방법에 의한 초등학생의 과학적 태도에 대한 비교 연구 김운배
  2. 한국과학교육학회지 v.18 no.3 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학성취도와의 관계 이경훈
  3. 한국교원대학교 석사학위논문 선다형 문항을 이용한 고등학생의 과학적 태도 측정 이우향
  4. Journal of Research in Science Teaching v.20 The myth of equality in science classroom Kahle, J. B. & Lakes, M. L. https://doi.org/10.1002/tea.3660200205
  5. Journal of Research in Science Teaching v.23 Influence of students' background and perception on science attitudes and achievement Schibeci, R. A.;Riley, J. P. https://doi.org/10.1002/tea.3660230302