The Development of Level-Differentiated WBI Program on Weather and Climate Unit and the Analysis of Its Effects in Earth Science Class

일기와 기후 단원의 웹 기반 수준별 학습자료 개발 및 효과 분석

  • 김광휘 (부산대학교 교육학과) ;
  • 박수경 (부산대학교 지구과학교육과)
  • Published : 2002.12.31

Abstract

The purpose of this study was to develop the level-defferentiated Web Based Instruction(WBI) program, to examine its effects on the science achievement self-directed learning characteristics, and the students’ perceptions on the WBI learning. For this purpose, the advanced and complementary WBI program of level-differentiated curriculum was developed to adapt to class fields and examine instruction facilitating efficiency. Designed and developed the WBI program make it possible to teach students according to the level-differentiated learning for the chapter, ‘weather and climate’ in high school science curriculum. The results of this study are as follows: First, level-differentiated WBI was effective to encourage self-concept, learning eagerness, future-oriented self-apprehension, creativity, self-assessment of the student’s self-directed teaming characteristics. There was no interaction effect of treatment and students’ learning ability at the self-directed learning characteristics. Second, the scores of science achievement of WBI group were significantly higher than those of conventional lecture group. There was interaction effect of treatment and students’ learning ability. However level-differentiated WBI has no effect on openness, initiative, responsibility of the student’s self-directed learning characteristics. There was interaction effect of treatment and students’ learning ability at the science achievement, Third, in the perception questionnaire of WBI teaming, many students showed the WBI teaming was good in terms of causing interaction between learners and web based learning materials including various images and animations. However there are several students who showed learning difficulties. For example they wonder which part is more important and what order is proper to study in hypertext environment.

본 연구에서는 자기 주도적 학습을 위한 웹기반 수준별 학습 자료를 설계 ${\cdot}$ 개발하고 이를 현장에 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 제7차 교육과정 고등학교 과학10의 ‘일기와 기후’ 단원을 기본 학습자료와 심화 ${\cdot}$ 보충형 학습자료로 설계 ${\cdot}$ 개발하고 이를 적용하여 그 효과를 전통적 수업과 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째, 웹 기반수준별 학습은 전통적 수업보다 학생들의 자기 주도적 학습특성 중 자아개념, 학습열성, 미래지향성, 창의성, 자기 평가력에 긍정적인 효과를 나타내었으며 이는 학습자가 주어진 학습체제와의 다양한 교류를 통하여 필요한 정보와 지식을 획득하는 웹 학습의 특성 때문인 것으로 보인다. 웹 기반 수준별 학습이 자기 주도적 학습특성에 미치는 효과를 학습능력별로 살펴본 결과, 학습자의 학습능력 수준에는 무관한 것으로 나타났다. 둘째, 웹 기반 수준별 학습은 전통적 수업보다 학생들의 과학성취도에 긍정적인 효과를 나타내었으며 학습능력 수준이 중위이상인 학습자들에게 더 효과적이었다. 이러한 연구의 결과를 고려할 때, 하위수준 학습자들의 학업성취도를 높이기 위해서는 보충학습의 내용을 더 구체적으로 구성하고 경로 면에서 학습자 편의성을 높이는 웹 설계가 필요하다. 셋째, 웹 기반 수준별 학습에 대한 학습자들의 인식 결과를 보면 시각적 효과와 화면 구성에 대하여 긍정적인 평가를 하였다. 또한 학습 경험을 계획하고 필요한 자원을 자신만의 경로로 찾아서 학습하는 자기 주도적 학습이 수준별 학습에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 응답하였다.

Keywords

References

  1. 제7차 과학과 교육과정 교육부
  2. 서울여자대학교 박사학위논문 성인과 청소년의 자기주도 학습 특성에 과한 비교연구 김매희
  3. 교육과정 평가연구 창간호 중등교육의 질 개선을 위한 교육과정의 다양화 방안 김재춘
  4. 한국지구과학회지 v.23 no.7 웹 기반 지구과학교육에서 가상현실 기술의 활용 김희수
  5. 한국과학교육학회지 v.21 no.2 지구과학해양단원의 웹 기반 학습자료 개발 및 효과 분석 박수경;강민주;김상달
  6. 교육공학연구 v.15 no.1 환경오염 WBI자료의 개발 및 수업 적용에 관한 연구 이경희;오승국
  7. 동아대학교 대학원 박사학위논문 개별화 열린수업이 아동의 자기 주도적 학습특성 및 학업성취도에 미치는 효과 이동조
  8. Adult learning projects research; An alchemist's fantasy Boshier, R.
  9. Adult Education Quarterly v.36 The relationship between selfdirected learning readiness and life satisfaction among older adult Brockett, R. G. https://doi.org/10.1177/0001848185036001002
  10. Studies in the Education of Adults v.21 Constructivism and the study of selfdirection in adult learning Candy, P. C. https://doi.org/10.1080/02660830.1989.11730524
  11. Adult Education Quarterly v.34 no.1 The concept of autonomy: A philosophical discussion Chene, A. https://doi.org/10.1177/0001848183034001004
  12. Doctoral dissertation, University of Georgia, Dissertation Abstracts International development of the self-directed learning readiness scale Guglielmino, L. M.
  13. H. B. Long and Associates, Self-directed learning Consensus and conflict Facilitating the self-directed learning of professional: An exploration Hill, L. H.
  14. Educational Technology Review v.Winter no.5 The World Wide Web: Global access to education Keasley, G.
  15. Self-Directed Learning : A guide for learners and teachers Knowles, M. S.
  16. Journal of Educational Psychology v.84 no.3 The instructive animation :Helping students build connections between world and pictures in multimedia learning Mager, R. E.;Anderson, R. B. https://doi.org/10.1037/0022-0663.84.4.444
  17. Adult Education Quarterly v.37 no.2 Development and validation of an instrument to identity self-directed continuing leader Oddie, L. F.
  18. Adult Education, Quarterly v.29 no.3 Self-initiated learning. Adult Education Penland. P. https://doi.org/10.1177/074171367902900302
  19. Organizing school to encourage selfdirection in learners Skager, R. W.
  20. Learners without teachers Tough, A. M.