A Study on the Evaluation of Classroom Environment for Open Education

열린 교육(敎育)의 관점(觀點)에서 본 교실환경(敎室環境) 평가(評價)에 관한 연구(硏究) - 경상북도(慶尙北道) 공립초등학교(公立初等學校) 교사(敎師)를 대상(對象)으로 -

  • 박창환 (대구광역시 서부교육청) ;
  • 김익환 (금오공대 토목.환경 및 건축공학부)
  • Published : 2002.01.15

Abstract

This study extracts the plan that is suitable to open education through the assessment and analysis of the open education environment. For this, the questionnaire survey of teachers at the elementary school in Kyengsang-bukdo was used. The results of this study can be summarized as follows; 1) In the estimation of satisfaction on the classroom environment for open education, although the score of "Comfortableness" is high, the scores of "Variety", "Convenience", and "Silence" are low in satisfaction. 2) The image on the classroom environment is highly regarded in general in "Stability", "Nobleness" and "Activity". However, it is necessary to devise some methods to improve the image on "Stability", when removing the wall between classrooms and corridors. 3) To improve the satisfaction and image associated with classroom environment, it is important to maintain suitable size of school and density of classroom. 4) The factors of satisfaction and those of image are correlated each other. Thus, to enhance the total image on the open class, it is necessary to improve the whole classroom environment.

Keywords

References

  1. 長倉康彦/ 김종영외 4인 역, 학교건축의 변혁, 도서출판국제, 1995
  2. 공은배외 2인, 학급.학급의 적정 규모, 한국교육개발원, 1984
  3. 정주성, 열린교실 지향의 국민학교 학습공간 요구분석, 전남대학교 박사학위논문, 1993
  4. 최병관, Open School의 가능성에 관한 건축계획에 관한 연구, 한양대학교 석사학위논문
  5. 백성준, 학교.학급의 적정규모, 한국교육개발원, 1997
  6. 이화룡, 초.중등학교 학급 적정화를 위한 건축계획적인 연구, 한국교육시설학회지 제6권 제2호, 1999
  7. 박윤금, 조성기, 초등학교 공간 재구조화를 위한 기초적 연구, 한국교육시설학회지 제5권 제2호,1998
  8. 주영주, 장원희, 열린교육을 위한 교육시설에 관한 연구, 한국교육시설학회지 제2권3호, 1995
  9. 서붕교,김진일, Open Education에 대응하는 국민학교건축계획에 관한 기초적 연구(Ⅰ), 대한건축학회논문집 5권1호, 1998
  10. 백금주, 정주성, 임영배, 열린교육을 위한 초등학교 다목적 공간의 이용실태 및 요구, 대한건축학회학술발표논문집 제17권 제2호, 1997
  11. 정관영, 최효승, 류호섭, 열린교육을 위한 초등학교 시설의 건축계획적 연구, 대한건축학회논문집 13권12호, 1997
  12. 이해성, 최병관, 국민학교 시설의 정비과정을 통한 Open School의 가능성에 관한 건축계획적 연구(Ⅰ), 대한건축학회논문집 5권 1호, 1989
  13. 서영주,조창한, 열린교육을 위한 초등학교 건축공간구성의 상호관계에 대한 연구, 대한건축학학술발표논문집 제 16권 2호, 1996
  14. 서영주,조창한, 열린교육을 위한 초등학교 건축공간구성의 상호관계에 대한 연구, 대한건축학학술발표논문집 제 16권 2호, 1996
  15. 조양기, 정주성, 오양기, 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간의 밀도분석, 대한건축학회학술발표논문집 제 17권 2호, 1997
  16. 박정석외 3인, 상명초등학교의 열린교실 공간계획에 관한 연구, 대한건축학회학술발표논문집, 제17권 2호, 1997
  17. 일본건축학회 편, 건축.도시계획을 위한 공간학, 1990
  18. 일본건축학회 편, 건축.도시계획을 위한 조사·분석방법, 1987
  19. 정주성, 오양기, 최일, 열린교육을 위한 초등학교 단위학습공간의 밀도분석, 대한건축학회논문집 제14권 5호, 1998