A Study of Gorgeous Images in Modern Fashion - Focus on Byzantine Empire in the Middle Ages -

현대(現代) 패션에 나타난 고저스(Gorgeous) 이미지에 관(關)한 연구(硏究) - 중세(中世) 비잔틴 시대(時代)의 이미지를 중심(中心)으로 -

  • Jung, Yun-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Catholic University of Daegu)
  • 정윤희 (대구가톨릭대학교 패션산업학)
  • Published : 2002.12.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze four separate elements-sublime beauty, elegant beauty, mysticism, ornament-which appeared in materials, patterns, colors, silhouettes, details, and accessories, laying stress on luxurious, brilliant, mysterious feelings on Gorgeous Images appeared as trend theme of modern fashion by mixing religious mysticism of the Byzantine Empire. Mysticism element is using the effect of splendid and gorgeous colors from the Orient rather than forms. And a philosophy of abundant colors in mosaics, which are seen in art forms such as architecture, paintings, etc., shows that it creates some visual rooms for religious spirits. Influenced by the fashion of the Greco-Roman style, the elegant beauty element is expressing abundant comfort and elegant feminine lines that are from creases, and it is also emphasizing natural beauty which seems to slip down by displaying the splendid images of Gorgeous as drapes that fit a body. Ornament element was reflecting an inspiration from the splendid and brilliant culture of religion in the Byzantine Age. Therefore, it was appeared as a style filling the whole with bulky silks, splendid ornamental materials embroidered in gold or silver thread, the complicated geometric patterns that are two-dimensional and dignified, and so on. It was decorated with crosses which represent Christianity as a motif, and also it emphasized the splendor of the Byzantine and dazzling splendid images of Gorgeous by using accessaries decorated with various jewels. The elements of sublime beauty are showing the beauty adding humble and majestic images to it as designs sought by spiritual values or intrinsic values. Those designs, so to speak, have pretense which does not allow to expose a body and plain pure feeling, so that they are showing some abstinent styles in a solemn atmosphere, with most details removed. We can say the Fashion Theme appearing in Modern Times is the result from representing by combining various factors of the times with formative beauty through creative works for aesthetic expression. The moderners are requiring new designs which is possible to meet their individualities, in addition to their outstanding fashion senses. From this point of view, a variety of textiles, patterns, and colors in the Byzantine have a great meaning to fulfill people's various desires as interesting elements.

Keywords

References

  1. Laver, James, Fashion Makes Social History: In the House of Worth N.Y.: The Brooklyn Museum, 1962, p. 6
  2. Ewing, Elizabeth, History of 20th Century Fashion, London: B.T. Batsford, 1978, p. 2-3
  3. 박숙현.이숙현, 시대정신과 복식조형과의 상관성(제2보) -고딕시대와 모던시대의 유사성을 중심으로-, 한국의류학회, 25-5, p. 880
  4. 김주애, 복식의 포스터모더니즘적 특성에 관한연구, 복식문화연구, 6-4, pp. 213-228
  5. 김영자, 복식미학의 이해, 경춘사, 1998, p. 18
  6. 김태연.김미자, 중세풍 복식의 미적 가치에 관한 연구-금욕성, 자연성, 신비성, 세속성을 중심으로-서울대학교 의류학과, 1997, p. 96
  7. Interfashion Planning, inc. 01/02 가을.겨울호
  8. 김영자, 복식미학의 이해, 경춘사, pp. 31-32
  9. W.tatarkiewiewicz, 손효주 옮김, 미학의 기본 개념사, 미진사, 1990, p. 154
  10. 유송옥.이은영.황선진 공저, 복식문화사, 교문사, 1997, p. 154
  11. 이정옥외, 서양복식사, 형설출판사, 1999, pp.116-117
  12. 정흥숙, 서양복식문화사, 교문사, 1997, pp. 102-106
  13. 민석홍, 서양사개론, 삼영사, 1993, p. 210
  14. 이주선, 기독교 정신을 근거로 한 한국 현대 공예 연구-종교적 상징을 중심으로-, 숙명여대 석사학위논문, 1996, pp. 92-93
  15. Samhwa Modele Dictionnaire Fran ais-Coreen, 삼화출판사, 1994, p. 972
  16. 정운길, Fashion전문자료사전, 한국사전연구사, 1997, p. 31
  17. 이현숙, 패션과 뷰티를 위한 코디네이션, 도서출판 신정, 2002, p. 72
  18. 정흥숙, 서양복식문화사, 교문사, 1997, pp. 102-106
  19. http://www.samsungdesign.net, 삼성 패션 연구소, 2002
  20. J. 앤더슨 블랙.매쥐 가랜드, 윤길준 역, 자작 아카데미, 1997, pp. 87-88
  21. 정흥숙, 서양복식문화사, 교문사, 1997, pp. 114-115
  22. 이정옥외, 서양복식사, 형설출판사, 1999, pp. 126-127
  23. 김영자, 복식미학의 이해, 경춘사, pp. 182-183
  24. 이정옥외, 서양복식사, 형설출판사, 1999, pp. 126-127
  25. 이경희 외, 패션디자인발상, 교문사, 2001, p. 124
  26. 모자이크(mosaic)는 여러 가지 빛깔이 나는 나무, 동, 유리, 조개껍데기 따위의 작은 고각으로 맞추어 도안, 회화 등으로 나타낸 것 또는 그런 미술형식으로 색깔있는 돌, 유리, 조개껍질 등의 작은 조각들을 촘촘히 붙이는 표면장식예술이다
  27. 정흥숙, 서양복식문화사, 교문사, 1997, pp. 114-115
  28. 김현식, 세계미술대전집, 동아출판사, 1985
  29. 정흥숙, 서양복식문화사, 교문사, 1997, pp. 114-115
  30. 정흥숙, 서양복식문화사, 교문사, 1997, pp. 114-115
  31. 이정옥외, 서양복식사, 형설출판사, 1999, p. 126
  32. ELLE, 1998년 3월호, p. 129
  33. 이예영.김미자, 20세기 패션에 나타난 세기말적 신비주의, 한국의류학회지, 23-8, 1999, pp. 135-136
  34. 김영자, 복식미학의 이해, 경춘사, p. 35
  35. 백기수, 미의 사색, 서울대학교 출판부, 1982, p. 123.
  36. 김현주, 김문숙, 복식의 상징주의적 특성에 관한 연구 - 근대복식(1880~1910년대)과 현대복식(1990년대)을 중심으로 -, p. 106
  37. http://www.hkinterior.co.kr/romantic.htm