The Relationship between Customer Satisfaction on Service Quality of Golf Training Facilities and Repurchase Behavior Intentions by Customer`s Types

골프연습장 이용자의 이용유형에 따른 서비스품질 만족도 및 재 구매의도

Lee, Jong-Ho
이종호

  • Published : 20030000

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between customer satisfaction on service quality of golf training facilities and repurchase behavior intentions by customer`s types. To accomplish of this study, 438 customers from five golf training facilities were surveyed by means of the revised questionnaires. The content validity and reliability of the questionnaire was determined by conducting a pilot study. The reliability coefficient for the questionnaire was found to be a =.659-.869. The questionnaire utilized a five-point Likert-type scale was employed for ascertaining the degree of customer satisfaction that each respondent attached to each item. The use statistical methods used for the data analysis were frequency analysis, factors analysis, One-way ANOVA, and multiple regression analysis. The major findings obtained from this study were as follows: First, instructor factor of golf training facilities was perceived to be the most important satisfaction factor in participating golf training facilities by customers, followed by the cost. Second, instructor, cost, service, promotion, facility, accessability factor were significantly different in the satisfaction of ratings of factors among different levels of purchasing types of golf training facilities` customers are they pertained to the visiting frequency, amount of practiced balls, career, and the preferred using times. Finally, the result of this study also indicated that the facility, accessability, and promotion factors significantly influenced the pruchase behavior intentions of the golf training facilities` customers.

Keywords

References

  1. 김수영(1999). 골프연습장 마케팅을 위한 소비자 행동 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원
  2. 김용(1999). 골프장 이용실태와 만족도에 관한 연구. 석사학위논문. 제주대학교 교육대학원
  3. 류시건(1997). 골프장 이용자의 만족도 영향 요인에 관한 연구. 석사학위논문. 한남대학교 중소기업 대학원
  4. 류양섭(1997). 골프산업의 서비스 경영전략에 관한 연구. 석사학위논문. 경기대학교 경영대학원
  5. 민혜숙(1999). 골프 참여빈도의 영향요인에 관한 실증분석. 석사학위논문. 연세대학교 교육대학원
  6. 박광우(2001). 골프연습장 소비자 만족도 연구. 석사학위논문. 한양대학교 교육대학원
  7. 박영옥(1999). 한국스포츠산업 육성방안(2). 월간 스포츠 비즈니스 5월호, 34-53
  8. 박찬규, 최종진(1999). 골프장 마케팅 활동에 대한 고객기대수준 세분화 연구. 한국스포츠 행정. 경영학회지, 4(2), 27-44
  9. 안대환(1999). 한국골프장사업의 현황과 과제. 제 3회 스포츠산업관리자 간담회 자료집 한국스포츠행정. 경영학회 , 12-27
  10. 윤우상, 고순만. 김학신(1998). IMF이후 종합레포츠 리조트소비자의 서비스 지각. 한국체육학회 하계세미나. 338-343
  11. 이대현(1999). 골프연습장의 효율져 경영을 위한 마케팅전략개발. 석사학위논문. 건국대학교대학원
  12. 이용기, 신두철, 류철(2000). 골프연습장의 환경특성이 서비스품질, 고객만족 및 구매행동의도에 미치는영향. 한국스포츠산업. 경영학회지. 5(1), 1-15
  13. 임석규(2002). 골프 연습장 시설 이용 소비자 만족도에 관한 연구. 석사학위논문. 경희대학교대학원
  14. 정종훈(1998). 골프대중화 전략에 관한 연구. 한국체육학회지 , 제37권
  15. 최원호(1999). 골프에 대한 태도와 참가의도와의 관계. 한국스포츠행정. 경영학회지, 4(2). 13-26
  16. 골프연습장 협회보(1996. 1월)
  17. 한국경제신문(1998, 3. 23)
  18. Challadurai, P.(1994). The management of sport: its foundation and application. National Association for Sport. and Physical Education
  19. Cochar, A. J., & Farrally, M. R.(Eds).(1994). Science and Golf H. London: E & FN Spon
  20. McCarville, R. E.(1993). Key to quality leisure programing. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 64(9). 38-42)
  21. Parks, J. B., & Zanger, Beverity, R. K(1990). Sport and Fitness management-career strategic and professional content, Champaign, Illinois,39-43