Factors Influencing Operational Performance of E-Government Websites

전자정부 웹사이트(Website)의 운영성과에 영향을 미치는 요인

Kim, Jong-Mu
김종무

  • Published : 20030000

Abstract

Websites developed as part of the government's initiative to introduce e-government are the public's main electronic gateway to access government information and services. Focusing on the Seoul metropolitan area, this study analyzed end-user evaluations of such websites to assess the factors affecting their performance. The operational performance of e-government websites are evaluated in terms of end-user satisfaction, perceived usefulness, and frequency of use. Factors affecting the effectiveness of websites including systemic factors, organizational factors, and socioeconomic factors. An analytical model was developed on the basis of these factors. The results indicate that web-system factors have the most significant influence on user satisfaction and perceived usefulness. On the other hand, organizational factors have the greatest affect on frequency of use. This study suggests that improving the quality of the web-system and increasing organizational support are the most important means by which to improve website performance.

웹(web)을 기반으로 하는 인터넷상의 정보시스템인 웹사이트는 사용자들이 전자정부로 출입하는 관문(gateway)이면서 전자정부에서 양산되는 정보와 서비스를 제공하는 중요한 수단이다. 본 연구는 서울시 자치구 웹사이트 운영성과를 사용자 평강방식으로 평가해 보고, 운영성과에 영향을 미치는 요인을 분석하였다. 웹사이트 운영성과는 인지적 유용성과 사용자 만족도 및 사용빈도로 측정하였고, 영향요인은 크게 사용자 요인, 웹시스템 요인, 조직적 요인 그리고 사회경제적 요인으로 구분하여 분석모형을 설정하였다. 분석결과 사용자 만족도와 인지적 유용성에 가장 영향을 미치는 요인변수는 웹시스템 요인변수들로 분석되었고, 사용빈도에 영향을 미치는 요인변수는 조직적 요인변수인 것으로 분석되었다. 웹사이트의 성과를 향상시키기 위해서는 웹시스템의 질적 개선이 무엇보다 요구되고, 조직차원의 관심과 지원이 이루어져야함을 시사한다.

Keywords

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