Abstract
In general, unmodified asphalt binder and cellulose fiber are used in SMA mixes in Korea. To increase the performance of the SMA mixes, it seems to be necessary to use modified asphalt binders. In this study, the laboratory performance of SBS modified SMA mixes instead of using conventional asphalt binder was evaluated. Uniaxial tensile fatigue test results reveal that the SBS modified SMA mixes have almost ten times longer fatigue lives than the conventional SMA mixes. Wheel tracking test results, which was conducted to evaluate the rutting resistance of mixes, show that the dynamic stability values of the modified SMA mixes are three times higher than those of the conventional ones. In addition, both adhesive tensile strength and low temperature bending strength values of the SBS modified SMA mixes are higher than those of the conventional ones by $21{\sim}48%\;and\;22{\sim}38%$, respectively. According to the moisture damage tests, the modified SMA mixes satisfy the mix design criteria while the conventional SMA mixes do not satisfy the criteria. Overall, the SBS modified SMA mixes show better laboratory performance than the conventional SMA mixes.
국내의 SMA 혼합물 생산시 대부분 일반 아스팔트와 셀룰로오스 섬유만을 사용하여 왔으나, SMA 혼합물의 공용성을 극대화시키기 위해서는 일반 아스팔트 대신 개질 아스팔트를 사용하는 것이 필요한 것으로 판단된다. 본 연구에서는 SMA 혼합물에서 일반 아스팔트 바인더 대신 개질 아스팔트를 사용한 SMA 혼합물에 대한 실내실험을 실시하여 SBS 개질 SMA 혼합물의 실내 공용성을 평가하였다. 실내시험결과 개질 SMA 혼합물의 피로수명이 일반혼합물에 비해 약 10배 이상 증가하였으며, 휠트래킹 시험을 통한 소성변형 저항성은 개질 SMA 혼합물이 일반 SMA 혼합물에 비해 약 3배정도 큰 것으로 나타났다. 또한 접착인장강도는 개질 혼합물이 일반혼합물에 비해 $21{\sim}48$%높게 나타났으며, 저온휨강도 역시 개질 혼합물이 일반 혼합물에 비해 $22{\sim}38$% 높게 나타나났다. 수분손상시험에서는 개질 혼합물은 모두 기준에 만족한 반면, 일반 혼합물은 모두 기준을 만족하지 못한 결과를 나타내었다. 따라서 전체적으로 일반 SMA 혼합물에 비해 SBS 개질 SMA 아스팔트 혼합물의 실내 공용성이 뛰어난 것으로 평가되었다.