Abstract
The subject for this study is to construct the environmentally friendly forest road that prevents fill slope failure from forest road disaster. This study was carried out to evaluate factors and to make the failure prediction table on the fill slope failure of forest road using Quantification theory(II) in igneous rock area of Jamgok, Cheorwon, Gangwon-Do, and the failure prediction table applied to other area. The results were summarized as follows; 1. The evaluation of factors by the partial correlation coefficients and range values appears that fill slope failure is closely related to factors such as fill slope length, soil types and fill slope gradient. 2. According to the category weight for each factor, the fill slope failure was mainly occurred in fill slope length greater than 12m, soil among soil types, fill slope gradients ranged from 30 to 35 , slope gradient steeper than 35 , northern aspect, ridge portion among road position and longitudinal gradient steeper than 6 "(10.5%). 3. The failure prediction table was manufactured by discriminant analysis formula using Quantification theory(II). The results that applied the failure prediction table to Yangpyong, Gyeonggi-Do were showed that the discriminant ratios was 72.3%, and therefore appeared that the failure prediction table was available for other area.
이 연구는 임도성토사면의 붕괴위험을 판정함으로써 효율적인 임도 재해예방을 통한 환경친화적 녹색임도 실현이 가능하도록 화강암질풍화토 지역인 강원도 철원군 잠곡리 지역의 임도성토사면을 대상으로 붕괴요인을 평가하고, 이를 바탕으로 성토사면의 안정성 여부를 판정할 수 있는 붕괴위험판정표를 제작하여 적용성 검토를 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 붕괴관련인자를 편상관계수값과 범위값에 의하여 평가한 결과 성토사면길이, 토질, 성토사면경사 등이 가장 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 2. 붕괴발생과 관련한 요인별 기여도는 성토사면길이 12m 이상, 토사로 구성된 사면, 성토사면경사 30-35'사이, 산지경사 35' 이상, 북향사면, 능선부에 위치한 사면 그리고 종단물매 6 이상에서 가장 큰 것으로 나타났다. 3. 수량화II류의 판별함수식을 토대로 붕괴위험판정표를 제작하고, 경기도 양평군 계정리 지역에 대하여 적용성 검토를 실시하여 본 결과 판별적중율은 72.3%로 나타나, 임도성토사면의 안정성 평가에 사용이 가능한 것으로 나하났다.