Estimation of Design Hourly Factor using AADT of National Highway Roads

AADT를 이용한 설계시간계수 추정

Lim, Sung-Han;Kim, Yun-Seob;Byun, Sang-Cheol;Oh, Ju-Sam
임성한;김윤섭;변상철;오주삼

  • Published : 2003.01.31

Abstract

This paper deals with the estimation of design hourly factor(K) using AADT of national highway roads. Its objective is to estimate optimal K of national highway roads. This study classifies the national highway roads in Korea by the number of lane and level of service, and develops the K estimation models using regression analysis. Optimal models are as followings. (1) Two-lane roads : Exponential model for LOS A and S model for LOS $B{\sim}D$. (2) Four-lane roads: Exponential model for LOS $A{\sim}B$, Power model for LOS C and S model for LOS D. Optimal K for LOS D which is design criteria of national highway road is 0.135($0.12{\sim}0.15$) for two-lane roads and 0.090($0.08{\sim}0.10$) for four-lane roads. It is smaller than those of KHCM.

본 논문은 연 평균 일 교통량(AADT)을 이용한 일반국도의 설계시간계수 추정 모형에 대해 다루고 있다. 일반국도의 적정 설계시간계수를 추정하고자 하는데 그 목적이 있다. 도로의 구분은 차로별 서비스수준별로 한국의 일반국도를 구분하였으며, 회귀분석을 통한 모형 추정 결과 (1) 2차로: 서비스수준 A에서는 지수 모형, 서비스수준 $B{\sim}D$에서는 S모형. (2) 4차로: 서비스수준 $A{\sim}B$에서는 지수 모형, 서비스수준 C에서는 파워 모형, 서비스수준 D에서는 S모형이 최적모형으로 분석되었다. 일반국도의 설계기준인 서비스수준 D에서의 적정 설계시간계수는 2차로 0.135($0.12{\sim}0.15$), 4차로 0.090($0.08{\sim}0.10$)로 분석된다. 이러한 값은 한국 도로용량편람에서 제시하고 있는 설계시간계수 보다 다슬 낮은 값이다.

Keywords

References

  1. 도로용량편람 건설교통부
  2. 도로용량편람 건설교통부
  3. 교통공학원론 도철웅
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  7. Highway Capacity Manual, Special Report 209 TRB
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