The Perception of Female High School Students Regarding the Social Aspects and Ethical Characteristics of Science

과학의 사회성과 윤리적 특성에 대한 여고생들의 인식 -물리 영역의 소음과 방사능 단원을 중심으로-

Choi, Kyung-Hee;Chang, Hyun-Sook;Cho, Hee-Hyung
최경희;장현숙;조희형

  • Published : 2003.01.01

Abstract

The purpose of this study is to examine the perceptions of female high school students regarding the social aspects and ethical characteristics of science. The experimental subjects were 182 second grade high school female students in Seoul, who were divided into two groups without any statistical differences. Students who had studied only textbook with traditional teaching methods are in control group, those who had studied an ethical education in science classes with investigation, discussion, and group activity are in experimental group. Interview was taken after the lecture for the purpose of examining the effect of the ethical education in science classes on female high school students' recognition towared science. According to the results, students were stirred up the ethical consciousness as well as the consciousness about the usefulness of science by the ethical education in science classes.

이 연구에서는 고등학교 과학 ‘소음과 방사능’단원을 중심으로 과학의 사회성과 윤리적 특성에 대한 여고생들의 인식 변화에 대하여 알아보았다. 서울시에 위치한 여자고등학교 2학년 4개 학급 중 2개 학급은 교과서 내용을 위주로 한 강의 중심의 전통적인 수업을 실시하였고, 나머지 2개 반은 교과 내용과 관련된 과학의 사회적 측면과 윤리적 특성들을 도입하여 조사, 발표, 토의, 조별학습 중심의 수업을 실시하였다. 수업 실시 후 학생들의 과학에 대한 인식을 알아보기 위하여 인터뷰를 실시하였다. 연구 결과, 실험반에 실시한 과학의 사회성과 윤리적 특성 교육은 학생들에게 과학의 유용성에 대한 인식과 함께 과학과 관련된 윤리의식을 고취시킴을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. Teaching and learning about science and society J. Ziman
  2. Improving nature? The science and ethics of genetic engineering M. J. Reiss;R. Straughan
  3. 과학교육총론 조희형;최경희
  4. NSTA Position statement on Science-technologysociety: Science education for the 1980s National Science Teachers Association (NSTA)
  5. STS교육의 이해와 적용 최경희
  6. Science Education v.69 no.4 G. S. Aikenhead https://doi.org/10.1002/sce.3730690403
  7. Science technology society as reform in science education J. D. Miller;R. E. Yager(ed.)
  8. 서울대학교 박사학위 논문 생물교육에서의 가치 탐구 모형 개발 및 적용 정은영
  9. 한국생물교육학회지 v.26 조희형;최경희
  10. Benchmarks for science literacy American Association for the Advancement of Science (AAAS)
  11. National Science Education Standards National Research Council (NRC)
  12. The American Biology Teacher v.59 L. M. Barden;P. A. Frase;J. Kovac
  13. Teaching ethical aspect of science P. Fullick;M. Ratcliffe(eds.)
  14. 한국학술진흥재단 대학부설연구소 과제지원 최종보고서 과학기술의 도전과 윤리적 대응 한림대 인문학연구소
  15. 한국과학교육학회지 v.18 조희형;최경희
  16. 생명윤리 v.1 최경희;조희형
  17. 한국생물교육학회지 v.28 최경희;조희형
  18. 생명윤리 v.2 최경희;조희형
  19. 한국과학교육학회지 v.20 최경희;조희형;김지현