The Effect of Design Factors from Casual T-shirt on Sensibility of Consumer

캐주얼 티셔츠의 디자인 요소가 소비자 감성에 미치는 영향

  • 남혜진 (연세대학교 의류환경학과) ;
  • 이주현 (연세대학교 의류환경학) ;
  • 조길수 (연세대학교 의류환경학과)
  • Published : 2003.12.01

Abstract

The objectives of this study are to identify sensibility factors involved in evaluating casual T-shirts design, and to analyze its effect on consumer sensibility, The consumer sensibility in evaluating casual T-shirts design consisted of three sub-dimensions, those are, 'stylishness', 'commonness', and 'activeness'. This study revealed that design factors of casual t-shirts, such as collar style, detail, position of logotype, size of logotype and demographic trait, have significant impact on the consumer sensibility. A few of scientific design methods were derived from the result of this study. A series of effective casual T-shirt prototypes, which was designed using these scientific methods, was presented to demonstrate how to achieve desired consumer impression. The derived scientific methods are expected to be used for specific valuation basis in design planning.

본 연구에서는 캐주얼 티셔츠의 디자인을 평가하는 감성 요소를 도출하고, 이것이 소비자 감성에 미치는 영향을 분석하여, 그 결과를 토대로 효과적인 캐주얼 티셔츠 디자인 프로토타입을 제시하였다. 캐주얼 티셔츠 디자인에 대한 소비자 감성의 주요 하위차원으로는 맵시,평범성, 활동성의 요인이 도출되었다. 또한 캐주얼 티셔츠의 collar형태, 장식유형, 로고의 위치와 크기 그리고 인구통계학적 특성이 소비자 감성에 영향을 미칠 것이라는 가설에 대하여 유의한 차이를 얻었다. 본 연구에서 의미 있는 감성 효과를 나타난 디자인 세부 요소들은, 캐주얼 티셔츠의 디자인 기획 시에 체계적인 평가기준으로서 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords